Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Dla wielu przedsiębiorców, a także marketerów, strategia SEO (Search Engine Optimization – czyli pozycjonowanie strony w wyszukiwarce) pozostaje tajemniczą koncepcją marketingową. W praktyce jednak jest to skuteczny sposób na generowanie ruchu, a w sprzyjających warunkach także efektywne źródło konwersji. Na czym polega strategia SEO i dlaczego warto się nią zainteresować?

Różnica pomiędzy pozycjonowaniem strony a Google Ads

Marketing w wyszukiwarce (SEM: Search Engine Marketing) to dwie strategie – wcześniej wspomniane SEO oraz PPC, czyli płatne reklamy w sieci wyszukiwania, na przykład kampanie Google Ads. Obie koncepcje różnią się od siebie wieloma aspektami. Publikacja reklam wymaga budżetu, a reklamodawca płaci za każde kliknięcie określoną stawkę CPC (Cost Per Click). Oznacza to, że gdy użytkownik otworzy stronę internetową promowaną w ten sposób, Google pobiera odpowiedni ekwiwalent pieniężny. Natomiast SEO to optymalizacja strony internetowej w taki sposób, aby witryna osiągała wysoką pozycję w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Nawet w sytuacji, gdy za pozycjonowanie będzie odpowiadać agencja, właściciel serwisu nie płaci bezpośrednio za kliknięcia, tak jak ma to miejsce w przypadku kampanii reklamowych Google Ads.

Podstawową różnicą pomiędzy płatnymi reklamami i SEO, jest skuteczność obu tych strategii w ujęciu krótkoterminowym oraz długoterminowym. Odpowiednio zaprojektowana i skonfigurowana kampania Google Ads zapewnia natychmiastowe efekty. Reklamodawca płaci, reklamy zaczynają się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, a użytkownik otwiera stronę internetową. Natomiast wdrożenie kompleksowej strategii SEO jest nieco bardziej wymagające i czasochłonne. Jednak efekty – choć zwykle pojawiają się po kilku miesiącach – utrzymują się przez bardzo długi czas. Ewentualne spadki pozycji występują w przypadku intensyfikacji działań konkurencji oraz aktualizacji algorytmu. Jeżeli jednak stan strony jest odpowiednio monitorowany pod kątem SEO, utrzymywanie pozycji jest łatwiejsze i po prostu tańsze.

Należy pamiętać, że pozycjonowanie stron może być realizowane jednocześnie z płatnymi kampaniami reklamowymi. Zanim pojawią się efekty dzięki SEO strona będzie odwiedzana przez użytkowników pozyskanych dzięki Google Ads. Z takiego rozwiązania korzystają nie tylko sklepy internetowe, ale również strony będące firmowymi wizytówkami.

Pozycjonowanie strony w praktyce – SEO Case Study

Pozycjonowanie stron internetowych w Google opiera się na optymalizacji serwisu w taki sposób, aby witryna była zgodna z wytycznymi wyszukiwarki. Wówczas algorytm lepiej ją oceni, co spowoduje wzrost widoczności na frazy kluczowe. W dużym uproszeniu SEO polega na:

  1. optymalizacji technicznej – serwis musi działać wydajnie na każdym urządzeniu i być wolny od błędów;
  2. tworzeniu treści – zawartość strony powinna być wartościowa dla odbiorcy;
  3. linkowaniu – odnośniki są traktowane jako pewnego rodzaju „rekomendacje” i wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce.

Dla osób, które nie miały nigdy styczności z tą strategią wiele zagadnień związanych z pozycjonowaniem strony może być nieco skomplikowane. Dlatego Semcore zdecydowało się na publikację SEO Case Study, w którym przedstawione są najważniejsze informacje o tym procesie od podszewki. Motorem napędowym dla stworzenia tego materiału było pozycjonowanie firmowej domeny: semcore.pl. Autorzy zdecydowali się przedstawić, swoją autorską strategię SEO, dodatkowo omawiając proces jej opracowania na podstawie przeprowadzonych badań.

Ta publikacja nie jest wyłącznie zbiorem technik pozycjonerskich, ale kompleksowym poradnikiem dla przedsiębiorców, marketerów oraz specjalistów SEO – zarówno początkujących, jak i nieco bardziej zaawansowanych.

Aby lepiej zobrazować to, jak wygląda pozycjonowanie stron w praktyce, SEO Case Study składa się z trzech części:

  • Część pierwsza: teoria – to zbiór informacji o SEO z publikacji teoretycznych: dokumentacji Google, książek, kursów, artykułów. Wyselekcjonowano wyłącznie najbardziej wartościowe materiały, a ich lista została udostępniona w Case Study. Może więc być to pewnego rodzaju checklista dla osób, które chcą uczyć się pozycjonowania w ten sposób.

  • Część druga: badawcza – zanim agencja Semcore zdecydowała się pozycjonować własną domenę, przeprowadzono dwa kompleksowe badania: audyt trudnych branż oraz audyt branży SEO. W ten sposób przeanalizowano różne techniki oraz ich skuteczność, jednocześnie selekcjonując najbardziej kaloryczne fraz kluczowe, które zapewniają duży ruch organiczny. Część badawcza zawiera także ciekawe wnioski dotyczące różnych technik SEO oraz czynników rankingowych.

W branży pozycjonowania trudno znaleźć publikacje, które w naukowy sposób będą analizować SEO. Z tego względu Case Study opracowane przez Semcore jest sporym ewenementem. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, marketerem lub zajmujesz się SEO, zdecydowanie warto zapoznać się z tym materiałem, aby dowiedzieć się, w jaki sposób aktualnie wygląda pozycjonowanie.

Czy strategia SEO może wpływać na współczynnik konwersji?

Konwersja to cel na stronie internetowej, który ma zrealizować użytkownik. W przypadku e-commerce zwykle jest nim zakup produktu, a w innego rodzaju serwisach np. zapis do newslettera, spędzenie określonego czasu lub wykonanie innej, określonej czynności. Czy w takim razie SEO może powodować wzrost współczynnika konwersji?

Pozycjonowanie strony odpowiada za budowanie widoczności w sieci oraz generowanie ruchu organicznego. Jest to więc strategia idealnie sprawdzająca się w górnej części lejka sprzedażowego. Wśród wielu marketerów oraz przedsiębiorców panuje przekonanie, że SEO nie sprzedaje. Czy to prawda?

W praktyce pozycjonowanie ma za zadanie przyciągnąć użytkownika na stronę internetową dzięki wysokiej widoczności strony. Aby optymalizować konwersję poprzez wartościowanie ruchu w celu jego monetyzacji, warto zastanowić się nad wdrożeniem strategii SXO (Search Experience Optimization). To koncepcja opierająca się na synergii SEO oraz UX (User Experience: doświadczenie użytkownika).

SXO to pozycjonowanie strony oraz jej projektowanie w taki sposób, aby witryna była maksymalnie dostosowana do intencji, potrzeb i wymagań odbiorców. Należy opracować intuicyjną nawigację, przejrzystą strukturę oraz publikować jakościowe treści. W ramach realizacji tej strategii często przeprowadza się testy A/B, jednocześnie korzystając z narzędzi analitycznych z zakresu UX, aby lepiej zrozumieć zachowania internautów. Odpowiednio zoptymalizowana witryna, bez błędów, wyskakujących okienek, wyróżniająca się prostą obsługą, ma większą szansę na konwersję. SXO doskonale sprawdza się w e-commerce oraz na stronach firmowych, będących wizytówką biznesu. W ten sposób ruch pozyskany dzięki SEO może być monetyzowany, zwiększając sprzedaż.

 

O autorze

Agencja TIGERS

Agencja TIGERS


Powstaliśmy w 2015 roku w Warszawie. Kontestowanie branżowych mitów i patologii nadało organizacji paliwa do wzrostu. Z usług TIGERS korzystają największe firmy, wspierając się naszym know-how w obszarach związanych z digital marketingiem.

道山学海

Nie zatrzymuj się: Content i zasięgi organiczne