Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Może to i truizm, ale początek nowego roku to znakomity czas na to, aby uporządkować, poprawić, zmienić i wyciągnąć wnioski ze wszystkiego, co robiliśmy do tej pory w prowadzonej przez siebie komunikacji.

Zachęcamy Was do przeprowadzenia audytu dotychczasowych działań i podrzucamy konkretną listę 7 obszarów do rewizji.  

Cel komunikacyjny


Zacznijmy od tego, co najważniejsze: każdy audyt powinien odpowiadać na pytanie „czy moja komunikacja spełnia swoją funkcję jako środek do założonego celu?”. Jeśli fanpage na Facebooku czy też jakimkolwiek innym kanale mamy tylko dla formalności („bo trzeba mieć”, „bo inni mają”), a nasze wpisy wrzucamy ad hoc, bez wcześniej opracowanej strategii, to tracimy czas. Komunikacja w social mediach ma pomagać w osiąganiu biznesowych celów i należy ją traktować jako narzędzie, a nie cel sam w sobie.

Komunikujemy się, aby zaprezentować nową marę odbiorcom, poszerzyć grono potencjalnych klientów, zbudować love brand, stworzyć wierną społeczność, zbudować zaufanie… Ilu strategów, tyle celów strategicznych dla działań w obszarze social mediów.

Przypomnijcie sobie swój cel lub cele na 2021 rok i miejcie je na uwadze przez cały proces przeprowadzania audytu. Zastanówcie się także, czy cel został zrealizowany, czy może należy go zmodyfikować lub założyć zupełnie nowy na 2022 rok. Następnie zapiszcie go i… zabieramy się za „audyt bez litości”!

Wartości marki


Każda marka ma wartości i postawy, które chce przekazać odbiorcom oraz które z nimi podziela. Czy odnajdujemy je w swojej codziennej komunikacji w minionym roku? Czy sukcesywnie przemawiają one do odbiorców w naszych wpisach?

Czy zapoznając się z komunikacją na naszym profilu, potencjalni klienci mogą odpowiedzieć, jak wyróżniamy się spośród konkurencji oraz jakie są nasze UVP (Unique Value Proposition - unikalna propozycja wartości)  i USP (Unique Selling Proposition - unikalna propozycja sprzedaży)? Jeśli nie, to należy wprowadzić zmiany.

Grupa docelowa a kanał dotarcia


Zakładam, że wiemy, do kogo mówimy za pośrednictwem naszych social mediów. Grupa docelowa powinna determinować język naszych wpisów, dobór tematów, obecność LOL contentu (lub jego brak). Co ważne: grupa docelowa naszego biznesu nie musi (choć może) pokrywać się z odbiorcami na danym kanale. Część tych ludzi może aktywnie korzystać z Facebooka, część z Instagrama, a część np. z YouTube’a. Możemy też mieć 2-3 grupy, których nawyki korzystania z mediów diametralnie się różnią. Wykonując audyt swojej komunikacji, pamiętajmy o tym, aby sprawdzić, czy na poszczególnych kanałach mówimy do właściwej grupy docelowej.

Przykładowo: jeśli w strategii założyliśmy, że na Facebooku kierujemy przekaz do małych i średnich przedsiębiorców, a na Linkedinie prowadzimy działania employer brandingowe, to nasza komunikacja nie może być taka sama tu i tu. Postawimy na inny dobór tematów oraz inny ton.

Bloki komunikacyjne


Aby ułatwić sobie prowadzenie narracji w social mediach tworzymy bloki komunikacyjne. Nasz wpisy mogą mieć charakter edukacyjny, informujący, sprzedażowy, lifestyle’owy, angażujący. Czasem posty mogą spełniać jednocześnie 2-3 funkcje. Wszystko tak naprawdę zależy od nas.

Przeglądając komunikację z 2021 roku warto sprawdzić, czy nie daliśmy się porwać potrzebie chwili i nasza tablica nie wygląda jedna wielka oferta sprzedaży produktów i usług. Niestety, to jeden z najczęściej popełnianych przez nas błędów – zamiast opowiadać historię marki, ciągle próbujemy sprzedać coś naszemu odbiorcy. Zapominamy, że ten podstawowy cel biznesowy możemy realizować, stosując płatne kampanie i publikując darkposty. Nasz profil naprawdę nie musi być naszpikowany takimi treściami. Zamiast nich postawmy na porządny storyteling, w centrum którego znajdzie się nasz odbiorca i jego potrzeby.

Atrakcyjność przekazu


W ferworze codzienności zdarza się, że umyka nam dbałość o detale i chęć do tworzenia czegoś wyjątkowego, zaskakiwania naszych fanów. Wpadamy w pułapki: coś się sprawdziło raz, więc zaczynamy powtarzać wpisy o podobnym charakterze. Nasza komunikacja staje się monotonna, kolejne posty wyglądają łudząco podobnie do poprzednich, a my koncentrujemy się na akwizycji. Zapominamy o tym, aby wychodzić poza social media albo testować niestandardowe formaty, które do naszej dyspozycji oddają poszczególne kanały.

Jeśli publikujmy galerię, to dlaczego nie zrobić jej w atrakcyjny sposób, zamiast po prostu wrzucać kolejne zdjęcia? Kiedy ostatnio na naszym profilu pojawiła się karuzela, infografika lub materiał wideo? Wykonując audyt, bierzmy to pod uwagę. Najprościej będzie zadać sobie pytanie: czy ja sam chciałbym odwiedzać taki profil?

Potrzebujesz gotowych przepisów na to, gdzie szukać inspiracji do tworzenia atrakcyjnej dla odbiorcy komunikacji? Postaw na kilka obszarów:

  • znajomość grupy docelowej i jej potrzeb,

  • znajomość branży i aktualnych trendów,

  • budowanie wiedzy o misji, działaniach, możliwościach,

  • komentarze, recenzje i wiadomości odbiorców,

  • historie sukcesu swojej marki,

  • podglądanie konkurencji.

 

Tone of voice i komunikatywność

Codziennie czytamy mnóstwo treści na różnych kanałach. Czasem wystarczy samo copy w poście, abyśmy wiedzieli, która marka się do nas zwraca. Nie musimy nawet widzieć brandingu czy avatara. Język, jakiego używa, odpowiednio dobrane słowa, pozwalają nam odróżnić tę markę od innych, a dodatkowo powodują, że możemy się z nią utożsamić lub nie. To właśnie ta warstwa językowa to tone of voice. Wykonując audyt swojej komunikacji w minionym roku, zastanówmy się, czy jest ona spójna i prawdziwa. Czy nasz odbiorca czuje ten sam ton we wpisach na różnych kanałach?

A jak odpowiadamy fanom, gdy sami zdecydują się do nas odezwać? Czy jesteśmy otwarci? Czy mogą na nas liczyć? Czy otrzymują od nas potrzebne informacje w czasie rzeczywistym? Bycie komunikatywnym w social mediach nie oznacza przecież tylko wstawiania wpisów jak na tablicę ogłoszeń, ale dialog z odbiorcą. Aktywna moderacja komentarzy oraz Messengera jest niezwykle ważna dla ogólnego odbioru marki. Należy o tym pamiętać.

Wnioski i rekomendacje


Audyt bez wniosków jest jak samochód bez silnika: jeśli stoi, to może i ładnie wygląda, ale nie spełnia podstawowej funkcji, bo przecież nigdzie nie pojedzie. Dlatego każdy audyt powinien zakończyć się wnioskami: co robimy dobrze, a co należy poprawić. Warto przy tym zachować duży obiektywizm, żeby nie powiedzieć surowość. Audyt to nie jest kolejna okazja do poklepania się po plecach i powiedzenia sobie, że jesteśmy super. Może i jesteśmy… ale zawsze możemy być jeszcze lepsi, prawda? Do tego będą nam potrzebne rekomendacje: dobre praktyki, ciekawe pomysły na to, jak wynieść komunikację na wyższy poziom. Najlepiej zebrać je w formie planu i rozpisać w czasie, jako element strategii na 2022 rok.

Gdy przejdziemy przez wszystkie obszary, wróćmy raz jeszcze na chwilę do celu/celów ustalonych na początku. Jeśli nasze wnioski i rekomendacje z audytu brzmią jak recepta na osiągnięcie założonego celu komunikacyjnego, to możemy mieć pewność, że nasza praca się opłaciła.

 

 

O autorze

Martyna Celuch

Martyna Celuch

Customer Success Manager


Managerka w dziale Customer Success, którą Tigers “wychowało” od juniora. Ma contentowy background, dziennikarskie zacięcie i smykałkę do generowania wartościowych leadów. Prowadzi otwarte i dedykowane szkolenia z zakresu działań na Facebooku i marketingu dla trudnych branż. Specjalizuje się przede wszystkim w sprawnym i skutecznym zarządzaniu zespołem i budowaniu długofalowych relacji z klientami agencji. Jest strażniczką procesów i twierdzi, że to jej ulubiona rola w firmie.

道山学海

Nie zatrzymuj się: Content i zasięgi organiczne