Co to jest Audience Insights?
Facebook Audience Insights, czyli Statystyki Grupy Odbiorców to narzędzie Facebooka, które pozwoli Wam pozyskać dane na temat osób powiązanych ze stroną, użytkowników w grupie niestandardowych odbiorców oraz osób na Facebooku.
Audience Insights przyda się w sytuacji, kiedy poczujecie, że doszliście do ściany jeśli chodzi o doskonalenie działań na Facebooku.
Audience Insights powie Wam więcej o demografii fanów profili, które prowadzicie, ale tylko jeśli macie więcej niż 1000 fanów. Z kolei wykorzystując możliwość pozyskania wiedzy na temat osób z niestandardowych grup odbiorców, możecie dowiedzieć się więcej o użytkownikach odwiedzających Wasze strony internetowe (obecnie ta opcja jest zawieszona, ale mamy nadzieję, że w przyszłości znów będziemy mogli z niej korzystać).. Oczywiście tylko te, na których zainstalowaliście wcześniej Pixel Facebooka.
Jeżeli chcesz zostać Tygrysem analizy danych na Facebooku - sprawdź nasz kurs Facebook Analytics
Audience Insights - przydatne informacje o odbiorcach
Narzędzie pozwoli Ci dotrzeć do zbioru informacji takich jak:
- dane demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, status związku, branże i wiele innych,
- polubione strony z podziałem na różne kategorie tematyczne,
- lokalizacja oraz język, czyli gdzie mieszkają oraz jakim językiem posługują się odbiorcy,
- aktywność w obrębie Facebooka.
Do czego można wykorzystać wiedzę z Audience Insights?
Możecie poznać cechy Waszych fanów określone kategoriami reklamowymi Facebooka. Dla przykładu, sprawdzając nasze profile z branży fitness w Audience Insights, doszliśmy do informacji, że znaczny procent ich fanów należy do branży „personal care”. Zoptymalizowanie reklamy o dodanie tego kryterium, obniżyło nam koszty działań o 30-40%, pozwalając na dotarcie do mniej przypadkowych osób i sprawiło, że szkolenia Mauricz.com pękają w szwach jeszcze bardziej, niż przedtem.
Oprócz optymalizacji reklam, możecie znaleźć istotne wskazówki do kogo piszecie, a zatem czy Wasz język jest odpowiedni dla danej grupy, a także dodatkowe dane, którymi możecie się bawić w dowolny sposób. Radzimy wracać do zakładki „Audience Insights” w Waszym menadżerze reklam co jakiś czas, bo na pewno nie od razu wpadniecie na kreatywne sposoby wykorzystania zawartych tam informacji.
Tworzenie kombinacji kryteriów w Facebook Audience Insights
Jeżeli zdarza się Wam buszować w statystykach stron, to już na poziomie fanpage jesteście w stanie wyciągnąć informacje o podstawowych danych demograficznych swoich odbiorców, a także o tym, jakie osoby dokonują aktywności pod Waszymi postami.
Korzystając z Facebook Audience Insights możecie tworzyć kombinacje z wykorzystaniem kilku kryteriów i generować statystyki dla bardziej zawężonych grup (np. zawężając przedział wiekowy lub wskazując wybrane miejsca zamieszkania). Posłużmy się przykładem.
Załóżmy, że Twój fanpage jest skierowany do młodych osób (głównie kobiet) - i rzeczywiście to ta grupa wiekowa stanowi większość Twoich facebookowych fanów.
Korzystasz ze statystyk stron i okazuje się, że większość osób reagujących na Twoje treści to kobiety w wieku 25-44. Co więcej - liczba reagujących kobiet w wieku 18-24 jest zbliżona do liczby reagujących mężczyzn w wieku 25-34 oraz 35-44.
To prosty przypadek, w którym być może na fanpage’u skierowanym do osób młodych, z biegiem czasu zaczęły dominować treści, które są bardziej atrakcyjne dla rodziców. Aby dowiedzieć się więcej - skorzystaj z Audience Insights, by posegmentować odbiorców Twojej strony na poszczególne grupy wiekowe oraz płeć, następnie sprawdzić, jakie treści chętniej konsumują poszczególne grupy i porównać je z tym, co publikujesz. W wyciąganiu wniosków pomocne może być również uwzględnianie kolejnego kryterium - lokalizacji.
Więcej informacji na temat określania grupy docelowej z wykorzystaniem Audience Insights oraz Google Analytics przedstawiamy w trzecim rozdziale Księgi Adsów 3.0.