Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Potraktuj trendy nie jak chwilowy kaprys, lecz jak szansę na rozwój. Podążając za tymi, które wpisują się w DNA Twojej marki, odpowiadasz na nowe potrzeby konsumentów i zwiększasz autentyczność przekazu.

Średnio raz na miesiąc mogłabym tworzyć artykuł, w którym przedstawiam najnowsze trendy w branży fashion (a w przypadku trendów dot. fasonów czy materiałów - codziennie!). Jednak podążanie ślepo za każdym trendem, kiedy prowadzi się własny biznes lub odpowiada za marketing czyjegoś - podobnie jak w przypadku kupowania w trybie fast-fashion - mogłoby przynieść tylko rozczarowanie co do finalnego efektu (każdy z nas zna zestawienia oczekiwania vs. rzeczywistość, prawda?).

Analiza tego, co dzieje się na przestrzeni ostatnich miesięcy w branży modowej pozwoliła wybrać mi 9 trendów, nad którymi moim zdaniem warto się pochylić, jeśli prowadzisz komunikację marki odzieżowej. 

Boom na odzież używaną

Przeszła ona drogę od sprzedaży w second-handach czy grupach na Facebooku, do dedykowanych aplikacji, sklepów z odzieżą używaną w galeriach handlowych, a wręcz sklepach marek odzieżowych, gdzie wisi obok nowych ubrań.

Warto budować przestrzeń (wirtualną lub miejscową), w której klienci Twojej marki mogą wymieniać się lub odsprzedawać sobie używane ubrania. Kontrolowana przestrzeń sprzedaży i… mnóstwo insightów dotyczących zapotrzebowania na Twoje produkty.  

Paszporty produktowe

Wzrost świadomości klientów na temat klimatu spowodował potrzebę zmiany przyzwyczajeń zakupowych - a co za tym idzie, śledzenie poczynań ulubionej marki jeszcze przed wypuszczeniem ubrania do sprzedaży.

Klient chce wiedzieć, co dzieje się z ubraniem, nim trafi ono do sprzedaży - m.in. w jakich warunkach pozyskuje się materiały i jak wygląda proces tworzenia. Potrzebuje potwierdzenia autentyczności i wartości, które marka sprzedaje mu wraz z ubraniem. 

Przesunięcie granicy dotychczasowej relacji na linii marka - klient 

Konsumenci oczekują stałego rozciągania zakresu usług marki, np. możliwości oddania do sklepu znoszonych już ubrań, by te trafiły do recyklingu, opcji naprawy po terminie umownej gwarancji, by przedłużyć żywotność ubrań, czy zakupu ubrań uszkodzonych, po niższej cenie.

To pokazuje ogromną rolę firm, które mogą pomóc we właściwym działaniu drugiego obiegu, poszerzając tym samym relację z klientem, który ma realny wpływ na funkcjonowanie marki.

Totalne odejście od packshotowych zdjęć na Instagramie

To szczególnie ważne, bo… co czwarta młoda osoba (do 25 roku życia) kupuje ubrania z myślą o tym, jak będzie wyglądać w nich na relacjach i zdjęciach na Instagramie. 

Niestety, wyniki raportu przeprowadzonego przez Accenture Poland w 2021 roku jasno pokazują, że taka motywacja klienta prowadzi często do generowania niepotrzebnej konsumpcji zwykle bardzo tanich ubrań. Deklaracje zakupowe (waga zrównoważonego rozwoju w produkcji ubrań) wciąż jeszcze przegrywają z podejściem ekonomicznym - czyli kupowaniem tam, gdzie taniej. 

Live commerce

Czyli zakupy na żywo podczas transmisji live na Facebooku, Instagramie, TikToku czy YouTube. Dzięki temu klienci mają bezpośredni kontakt ze sprzedawcą -to również szansa na zapoznanie się z ofertą sklepu nie tylko w postaci zdjęć i opisów na stronie.

Polskie brandy, mimo że ta forma sprzedaży u nas dopiero raczkuje, prześcigają się w kreatywności  prowadzenia takich transmisji (znani influencerzy, stand-upowe wystąpienia itp.), niestety zapominając, DO KOGO kierowane są live'y. Nie ma uniwersalnej recepty na sukces live, ale jest uniwersalna recepta na to, by gromadzić na nim swoich klientów - odpowiedz sobie na pytania, KIEDY Twoi klienci kupują, jakiej rozrywki szukają na kanale, na którym chcesz prowadzić live i na tej podstawie dobierz formę oraz timing streamu.

Dialog (nie monolog!) z klientami oparty na świadomym DNA marki i KONSEKWENCJA

O kryzysie wizerunkowym nie ma wtedy mowy. Znajdź swój wyróżnik, określ, co składa się na DNA Twojej marki, jaką obietnicę składasz kupującemu (np. odpowiedni status, poczucie życia w zgodzie z naturą, posiadanie TOP trendów w swojej szafie). Co ważne - Twoja marka NIE MUSI prezentować pro-eko postawy, by zachować transparentność (patrz przykład komunikacji SHEIN).  

Elastyczna polityka zakupu i zwrotów

Wydłużony okres zwrotów i bezpłatna transakcja zwrotna to już niemal standard. Nowością, po którą chętnie sięgają klienci jest do tego opcja odroczonych płatności. Pozwala to klientom cieszyć się ubraniami niemal od razu, kiedy pojawia się impuls do zakupu, bez względu na aktualną zasobność portfela. Pamiętajmy jednak, by przed wprowadzeniem tego typu rozwiązań zadać sobie pytania - czy to jest to, czego oczekują MOI klienci? Czy kolejna zachęta do impulsywnego kupowania jest zgodna z DNA marki? Transparentność przede wszystkim. 

Subskrypcja marek modowych

Rozwiązanie, za którym stoi idea, by kupować rzadziej, ale za to bardziej jakościowe ubrania czy dodatki i nie obciążać przy tym portfela podczas jednorazowej transakcji. Przykładem takiego działania może być szwajcarski, sportowy brand "On". Marka zakłada, że konsumenci będą płacić 30$ miesięcznie za subskrypcję butów nadających się do recyklingu (premiera dopiero w czerwcu), tak jak robią to w przypadku np. Spotify.

Gdy ten model obuwia zostanie kupiony, członkowie będą mogli co 6 miesięcy wymieniać swoje buty na nowe. Celem jest uczynienie mody bardziej cyrkularną, poprzez odzyskiwanie starych produktów, by można było poddać je recyklingowi. Celem firmy jest wprowadzenie do końca dekady produktów w pełni odnawialnych.

Pełna odpowiedzialność za "życie" produktów po stronie marek

Do końca 2023 roku producenci i sprzedawcy będą brać odpowiedzialność za całe „życie” produktu – od jego powstania do końca. Nowe prawo nakłada na producentów, importerów i dystrybutorów obowiązek oddawania, ponownego używania i recyklingowania niesprzedanych towarów.

Podobnie jak w przypadku paszportu produktów - jeśli Ty nie zadbasz o zgodne z prezentowanymi przez markę ideami zakończenie historii Twojego produktu (nie sprzedał się w sklepie? Oddaj na organizację charytatywną, załóż dedykowaną stronę z outletem - działaj transparentnie, zgodnie z tonem prowadzonej komunikacji), zmuszą Cię do tego Twoi klienci. Ucz się na cudzych wpadkach - a tych wielkie marki zaliczyły naprawdę sporo (Burberry niszczyło pełnowartościową, niesprzedaną w sezonie odzież przy jednoczesnej deklaracji, że ubrania trafiają w dobre ręce).



Warto na końcu przypomnieć sobie definicję trendu - czyli nie “chwilowej mody na coś chwilowo modnego”. Trend jest istniejącym w danym momencie kierunkiem rozwoju - czyli działaniem, które powinno prowadzić do rozwoju Twojej marki. Te wymienione wyżej warto traktować jak wyzwania - pamiętaj, że każdy w tej branży mierzy się z tymi samymi wyzwaniami - różnicą jest tylko to, które chcesz zaadresować, bo mogą silniej dotknąć Twoją firmę.

 

O autorze

Daria Knapik

Daria Knapik

Senior Social Media Specialist


Kreuje i wdraża strategie komunikacji marek online. Pomaga markom zbudować komunikację, która wyraźnie odcina ją od konkurencji. Wierzy, że wnikliwa obserwacja świata – nie tylko tego online – daje ogromne możliwości niestandardowych działań promocyjnych. Cechuje ją strategiczne myślenie i kreatywne podejście do tworzenia komunikacji marek.

道山学海

Nie zatrzymuj się: E-commerce