Zawężanie grup odbiorców - jaki jest jego cel?
Pod względem ekonomicznym, zawężenie grup odbiorców, o ile jest tworzone w ramach przemyślanej strategii, jest działaniem pozwalającym na zoptymalizowanie kampanii. Nie jest bowiem sztuką wydanie mnóstwa pieniędzy na sponsorowanie treści na Facebooku - można tak robić, ale po co? Dużo efektywniejsze jest takie wykorzystanie budżetu, które przyniesie nam jak najlepsze efekty. Przed skonstruowaniem jakiejkolwiek kampanii, powinniśmy dokładnie określić, do kogo chcemy dotrzeć i za pomocą narzędzi Facebooka (a tych jest całkiem sporo) dobrać cechy odbiorców, którzy wykazują najwyższą szansę zainteresowania się naszą treścią / produktem / usługą.
By wyjaśnić to jeszcze lepiej, porównajmy dwie grupy odbiorców: pierwszą, przy której tworzeniu nie zastosowano zawężania, i drugą, dla której mechanizm ten został wykorzystany.
-
Gdy w jednym okienku wpiszemy obok siebie zachowanie „Dostęp do Facebooka: iPhone X” oraz zainteresowanie „Biznes”, znajdziemy w Polsce grupę 9,3 mln osób spełniających JEDNO z tych kryteriów. Są to zatem osoby, które posiadają najnowszy model iPhone’a LUB te, które wpadły do szerokiej grupy odbiorców klikających w posty o treści biznesowej.
-
Gdy w jednym okienku wybierzemy zachowanie „Dostęp do Facebooka: iPhone X”, a w drugim dodatkowo wskażemy zainteresowanie „Biznes”, wyłuskamy 38 tys. użytkowników najnowszego iPhone’a, którzy JEDNOCZEŚNIE mają jakikolwiek związek z biznesem.
Czytaj więcej: Jak targetować reklamę do zamożnych osób
Jak widać, kliknięcie w przycisk „Zawęź grupę odbiorców” dało nam grupę 244 razy węższą i zdecydowanie zwiększającą nasze prawdopodobieństwo trafienia do osób zamożnych, o odpowiednim profilu zainteresowań.
Zawężanie grup odbiorców - kiedy warto z niego korzystać?
-
Kiedy chcemy wyłonić grupę osób szczególnie zaangażowanych w poruszany we wpisie temat: na przykład śledzących przynajmniej trzy różne źródła wiedzy o marketingu albo obserwujących zarówno sportowców, jak i organizacje oraz media związane z konkretną dyscypliną.
-
Kiedy mamy wrażenie, że zaproponowana grupa odbiorców jest przypadkowa: na przykład bardzo szerokie zainteresowanie „Biznes” zawężamy do osób, którym Facebook przypisał jednocześnie zainteresowanie „Przedsiębiorczość” lub zachowanie „Właściciele małych firm”.
-
Po prostu za każdym razem, kiedy nasz odbiorca musi spełniać dwa różne kryteria jednocześnie: na przykład posiadać wyższe wykształcenie i mieć zainteresowania związane z klubami nocnymi albo interesować się zarówno praktyką jogi, jak i nowymi technologiami.
-
Zawężanie grup odbiorców przydaje się w trakcie wprowadzania np. nowej edycji produktu z naszej oferty, lub gdy zamierzamy trafić z nim do klientów, który już coś od nas kupił i uważamy, że grupa, która zdecydowała się na zakup wcześniej, z bardzo dużym prawdopodobieństwem zrobi to samo z wdrażaną przez nas nowością. Jeżeli wcześniej tego nie zrobiliśmy, warto zbadać, jaki był profil klienta, który zaopatrzył się w poprzedni produkt
Zawężanie grup odbiorców jest bardzo wdzięczną funkcją oferowaną przez system reklamowy Facebooka - naszym zdaniem nie jest ona niestety powszechnie wykorzystywana przez osoby, które zajmują się marketingiem w serwisie Zuckerberga.
Jak w każdym działaniu, nie należy z tym przesadzić - może się bowiem okazać, że zbytnie ograniczenie audiencji, która będzie w stanie zobaczyć skonstruowaną przez nas treść sponsorowaną spowoduje, iż nie osiągniemy zamierzonych celów sprzedażowych. Tym zagadnieniem zajęliśmy się w innej naszej publikacji, do lektury której gorąco zachęcamy.