Zanim zaczniemy...
Zanim przejdziemy do serii wskazówek, opowiem Ci krótką historię.
Kilka tygodni temu, podczas planowania dużej, niestandardowej aktywacji konsumenckiej w Tigers, otrzymałam od influencera odpowiedź, w której wyraził chęć udziału we współpracy, ale...
Jego warunki obejmowały wynagrodzenie na poziomie 750 000 zł netto, brak wyłączności dla marki i działania tylko w obszarze digitalu - a to wszystko z ograniczeniem praw do wykorzystywania wizerunku przez 2 miesiące.
Prawie milion złotych za działania, które po dwóch miesiącach mają zostać usunięte, a w tym samym czasie influencer może promować konkurencyjne oferty?
Odpowiedziałam, że maksymalne wynagrodzenie, jakie możemy zaproponować to 300 000 zł,. Ponadto prawa do wizerunku obowiązują do końca roku i pozwalają na wykorzystanie materiałów w key visualu oraz wyjście z promocją również poza digital.
Efekt?
Warunki przyjęte.
Wniosek? Przed rozpoczęciem współpracy zawsze warto negocjować stawki. Dzięki jasnemu określeniu warunków finansowych i zakresu wykorzystania treści, można sporo zaoszczędzić - i przeznaczyć tę kwotę na budżet reklamowy kampanii.
Planujesz współpracę? Poznaj 5 wskazówek
To moje autorskie tipy, dzięki którym podejdziesz do realizacji z większą pewnością i wykorzystasz elementy strategicznego planowania. Sprawdzają się zarówno w przypadku aktywacji konsumenckich, jak też w innych niestandardowych działaniach w digitalu oraz offline.
#1 zacznij od "dlaczego"
Zdefiniuj podstawowy cel biznesowy. "Sprzedaż" nie wystarczy.
Co dokładnie chcesz osiągnąć?
Jakimi wskaźnikami możesz zmierzyć cel, żeby rzeczywiście zbadać skuteczność przeprowadzonej kampanii? (Namacalny konkret, który możesz zaraportować w tabeli)
Dlaczego właśnie w tym momencie decydujesz się na przeprowadzenie aktywacji?
Nie działaj ad hoc. Bardzo szczegółowo odpowiedz na wszystkie pytania, by każda akcja była precyzyjnie i strategicznie przemyślana.
#2 sprawdź, na czym stoisz
Po wypracowaniu celu sprzedażowego, przejdź do szczegółowej analizy dotyczącej marki.
-
Gdzie w świadomości klientów obecnie znajduje się firma (także produkt / usługa)?
-
Z jakimi wartościami identyfikowana jest marka i jej produkty?
Jeżeli dysponujesz odpowiednimi środkami, najlepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie badań z udziałem dużej grupy osób. Jeśli jednak potrzebujesz prostszego i mniej kosztownego rozwiązania - samodzielnie pozyskaj informacje wyszczególniając trzy grupy osób:
-
obecni klienci,
-
potencjalni konsumenci (osoby, które aspirują do tego, by zostać klientami),
-
osoby pracujące w dziale marketingu / sprzedaży danej marki (które mają kontakt ze "zwykłymi" klientami).
#3 dostosuj komunikat
Skup się na odbiorcach. Określ dokładnie personę główną oraz poboczne grupy docelowe.
-
Jaka jest demografia oraz czynniki behawioralne?
-
Co stanowi główną motywację do zakupu?
-
Jak produkt / usługa może odpowiedzieć na najważniejsze potrzeby?
Pamiętaj, że poszczególne grupy docelowe mogą w inny sposób odbierać komunikaty marki. Dostosuj język i wyeksponuj korzyści.
#4 myśl ideą
Skoncentruj się na głównej idei aktywacji - wyszczególnij tylko te elementy, które rzeczywiście zaangażują odbiorców i pozwolą im wejść w dialog z marką.
-
Czy w kalendarzu zbliża się okazja, która nawiązuje do produktu (premiera, święta, wydarzenia medialne itp.)?
Unikaj nachalnego, sprzedażowego, oderwanego od rzeczywistości wydźwięku. Skup się na emocjach i pozytywnych odczuciach odbiorców względem akcji. Twórz treści zrozumiałe dla potencjalnych klientów.
#5 dobierz influencerów
Dobierz do współpracy odpowiednich influencerów, którzy pomogą zbudować zasięgi wokół marki oraz całej aktywacji.
-
Czy działania danego influencera są zgodne z pozycjonowaniem marki?
-
Czy ta osoba jest wiarygodna?
-
Czy liczba followersów przekłada się na zaangażowanie pod postami? (w innych kanałach analogicznie)
-
Czy obserwujący tę osobę pokrywają się z grupą docelową marki?
-
Jak wyglądają statystyki profilu?
Ponad 80% millenialsów wierzy w rekomendacje influencerów i celebrytów.
Czy influencer marketing się opłaca?
Jeżeli przyjrzymy się digitalowi z szerszej perspektywy, zauważymy obecność wielu różnych trendów. Jedne się pojawiają, inne szybko znikają. W nielicznym gronie trendów, które utrzymują się na rynku, jest influencer marketing.
To segment, który ciągle się rozwija. Szansa, w którą wierzą nie tylko marketerzy, ale także potencjalni konsumenci - użytkownicy internetu, którzy z roku na rok poświęcają więcej czasu na digitalową aktywność.
Na ten moment branża influencer marketingu warta jest 10 miliardów USD. A przewidywane wydatki w 2022 r. to 15 mld USD, co tylko potwierdza ogromną tendencję wzrostową. To potencjał, który warto wykorzystać!