Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Poznaj wskazówki, które pozwolą Ci w realizacji aktywacji konsumenckiej czy niestandardowej współpracy z influencerem wpłynąć nie tylko na wizerunek, ale także sprzedaż marki.

Zanim zaczniemy...

Zanim przejdziemy do serii wskazówek, opowiem Ci krótką historię.

Kilka tygodni temu, podczas planowania dużej, niestandardowej aktywacji konsumenckiej w Tigers, otrzymałam od influencera odpowiedź, w której wyraził chęć udziału we współpracy, ale...

Jego warunki obejmowały wynagrodzenie na poziomie 750 000 zł netto, brak wyłączności dla marki i działania tylko w obszarze digitalu - a to wszystko z ograniczeniem praw do wykorzystywania wizerunku przez 2 miesiące.

Prawie milion złotych za działania, które po dwóch miesiącach mają zostać usunięte, a w tym samym czasie influencer może promować konkurencyjne oferty?

Odpowiedziałam, że maksymalne wynagrodzenie, jakie możemy zaproponować to 300 000 zł,. Ponadto prawa do wizerunku obowiązują do końca roku i pozwalają na wykorzystanie materiałów w key visualu oraz wyjście z promocją również poza digital.

Efekt?

Warunki przyjęte.

Wniosek? Przed rozpoczęciem współpracy zawsze warto negocjować stawki. Dzięki jasnemu określeniu warunków finansowych i zakresu wykorzystania treści, można sporo zaoszczędzić - i przeznaczyć tę kwotę na budżet reklamowy kampanii.

Planujesz współpracę? Poznaj 5 wskazówek

To moje autorskie tipy, dzięki którym podejdziesz do realizacji z większą pewnością i wykorzystasz elementy strategicznego planowania. Sprawdzają się zarówno w przypadku aktywacji konsumenckich, jak też w innych niestandardowych działaniach w digitalu oraz offline.

#1 zacznij od "dlaczego"

Zdefiniuj podstawowy cel biznesowy. "Sprzedaż" nie wystarczy.

Co dokładnie chcesz osiągnąć?

Jakimi wskaźnikami możesz zmierzyć cel, żeby rzeczywiście zbadać skuteczność przeprowadzonej kampanii? (Namacalny konkret, który możesz zaraportować w tabeli)

Dlaczego właśnie w tym momencie decydujesz się na przeprowadzenie aktywacji?

Nie działaj ad hoc. Bardzo szczegółowo odpowiedz na wszystkie pytania, by każda akcja była precyzyjnie i strategicznie przemyślana.

#2 sprawdź, na czym stoisz

Po wypracowaniu celu sprzedażowego, przejdź do szczegółowej analizy dotyczącej marki.

  • Gdzie w świadomości klientów obecnie znajduje się firma (także produkt / usługa)?

  • Z jakimi wartościami identyfikowana jest marka i jej produkty?

Jeżeli dysponujesz odpowiednimi środkami, najlepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie badań z udziałem dużej grupy osób. Jeśli jednak potrzebujesz prostszego i mniej kosztownego rozwiązania - samodzielnie pozyskaj informacje wyszczególniając trzy grupy osób:

  • obecni klienci,

  • potencjalni konsumenci (osoby, które aspirują do tego, by zostać klientami),

  • osoby pracujące w dziale marketingu / sprzedaży danej marki (które mają kontakt ze "zwykłymi" klientami).

#3 dostosuj komunikat

Skup się na odbiorcach. Określ dokładnie personę główną oraz poboczne grupy docelowe.

  • Jaka jest demografia oraz czynniki behawioralne?

  • Co stanowi główną motywację do zakupu?

  • Jak produkt / usługa może odpowiedzieć na najważniejsze potrzeby?

Pamiętaj, że poszczególne grupy docelowe mogą w inny sposób odbierać komunikaty marki. Dostosuj język i wyeksponuj korzyści.

#4 myśl ideą

Skoncentruj się na głównej idei aktywacji - wyszczególnij tylko te elementy, które rzeczywiście zaangażują odbiorców i pozwolą im wejść w dialog z marką.

  • Czy w kalendarzu zbliża się okazja, która nawiązuje do produktu (premiera, święta, wydarzenia medialne itp.)?

Unikaj nachalnego, sprzedażowego, oderwanego od rzeczywistości wydźwięku. Skup się na emocjach i pozytywnych odczuciach odbiorców względem akcji. Twórz treści zrozumiałe dla potencjalnych klientów.

#5 dobierz influencerów

Dobierz do współpracy odpowiednich influencerów, którzy pomogą zbudować zasięgi wokół marki oraz całej aktywacji.

  • Czy działania danego influencera są zgodne z pozycjonowaniem marki?

  • Czy ta osoba jest wiarygodna?

  • Czy liczba followersów przekłada się na zaangażowanie pod postami? (w innych kanałach analogicznie)

  • Czy obserwujący tę osobę pokrywają się z grupą docelową marki?

  • Jak wyglądają statystyki profilu?

Ponad 80% millenialsów wierzy w rekomendacje influencerów i celebrytów.

Czy influencer marketing się opłaca?

Jeżeli przyjrzymy się digitalowi z szerszej perspektywy, zauważymy obecność wielu różnych trendów. Jedne się pojawiają, inne szybko znikają. W nielicznym gronie trendów, które utrzymują się na rynku, jest influencer marketing.

To segment, który ciągle się rozwija. Szansa, w którą wierzą nie tylko marketerzy, ale także potencjalni konsumenci - użytkownicy internetu, którzy z roku na rok poświęcają więcej czasu na digitalową aktywność.

Na ten moment branża influencer marketingu warta jest 10 miliardów USD. A przewidywane wydatki w 2022 r. to 15 mld USD, co tylko potwierdza ogromną tendencję wzrostową. To potencjał, który warto wykorzystać!

 

O autorze

Maria Biernacka

Maria Biernacka

Senior Strategic Communications Specialist


Strategic Communications Specialist w Tigers. Odpowiada za komórkę strategiczną oraz postępowania przetargowe. W zespole pełni rolę Team Leadera. Według testu DISC jest mocnym C, a dokładniej perfekcjonistą – dba o szczegóły i docenia precyzję, a na pierwszym miejscu w pracy stawia na jakość. Tworzyła i wdrażała strategie komunikacji m.in. dla Dr. Oetker, Lexus Polska, Bioderma czy Krupnik Original.

道山学海