Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Istota storytellingu to opowiadanie historii - dowiedz się więcej!

Istota storytellingu to opowiadanie historii. Metoda bazuje na wykorzystaniu mechanizmów znanych z różnego rodzaju opowieści i historii do wzbudzania emocji odbiorców, tworzenia zrozumiałych treści i angażowania czytelników.

 

Storytelling wymaga kreatywności, a jednocześnie znajomości podstawowych reguł dotyczących must have dobrej historii. 

Storytelling - jak to działa?

Storytelling to sprawdzony sposób na dotarcie do odbiorców poprzez wykorzystanie elementu historii w komunikacie. Może wywoływać określone emocje oraz sprawiać, że odbiorcy identyfikują je z marką-autorem. Opowiadanie, które pozwala odbiorcy utożsamić się z bohaterem to również doskonały sposób na zbudowanie więzi z odbiorcami.

 

Opowiadanie historii jest skupione na emocjonalnym, a nie racjonalnym przekazie - i właśnie temu storytelling zawdzięcza swoją skuteczność.

Storytelling może być wykorzystywany zarówno w tekście, jak i w innych formach audio i wizualnych. Oznacza to, że możesz posługiwać się tą metodą niezależnie od tego czy publikujesz w mediach społecznościowych, tworzysz blogowe wpisy, nagrywasz filmy czy robisz zdjęcia. 

 

W uproszczonym modelu wielu dobrych historii możemy zauważyć trzy elementy.

  1. Bohater. Dobra historia opowiada o losach bohatera (jednego lub kilku), który na pewnym poziomie jest podobny do osób z grupy docelowej Twojej marki. To klucz do wzbudzenia prawdziwego zainteresowania odbiorcy. Opowieść o bohaterze, który nie ma żadnego związku z odbiorcą, prawdopodobnie stanie się jedynie jedną z wielu kolorowych ciekawostek,

  2. Wyzwanie. Bohater powinien stanąć przed wyzwaniem lub koniecznością rozwiązania problemu podobnego lub analogicznego to tego, który muszą rozwiązywać osoby z grupy docelowej. To doskonały moment do wzbudzenia emocji odbiorcy i zarysowania jego więzi z bohaterem (np. poprzez współczucie lub troskę).
  3. Rozwiązanie. Zazwyczaj pomyślne. Może być pośrednio związane z marką-autorem lub z elementem, który można powiązać z marką-autorem. Rozwiązanie powinno być czytelne i pozostawiać odbiorcom czytelne pole do interpretacji oraz wezwanie do działania.

 

Korzyści z wykorzystywania storytellingu

Oto podstawowe korzyści z wykorzystywania storytellingu w komunikacji marki.

 

Po pierwsze - storytelling to emocje. A emocje to doskonały sprzymierzeniec sprawnego marketera. Badania Journal of Advertising Research przeprowadzone z wykorzystaniem 59 000 wywiadów z konsumentami i 590 reklam telewizyjnych, wykazały, że w procesie kupowania warstwa emocjonalna jest dla odbiorcy dwukrotnie bardziej istotna niż racjonalna.

 

Emocje odgrywają kluczową rolę podczas podejmowania decyzji zakupowych. Opowiadanie historii to naturalny sposób pozwalający na emocjonalne dotarcie do potencjalnych klientów.

 

Po drugie - storytelling to utrzymanie uwagi odbiorcy. Codzienność, w której każdego dnia docierają do nas tysiące komunikatów to spore pole bitwy dla marek chcących dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Zjawiska takie jak choćby ślepota banerowa czy ekstremalnie wysokie wskaźniki wykorzystywania narzędzi blokujących reklamy świadczą o tym, że “zwykłe” sposoby mogą być coraz mniej efektywne. 

 

Dobrze opowiedziana historia wciąga odbiorcę, pozwala zatrzymać jego uwagę na dłużej. Znacznie dłużej niż reklamy, które na pierwszy rzut oka możemy zidentyfikować ze sprzedażowymi komunikatami.

 

Po trzecie - storytelling to skuteczność. Wspomniane powyżej badania poruszają również wątek pamięci w odniesieniu do opowiadania historii. W tym zakresie storytelling to naprawdę solidne narzędzie. Historie o dobrej strukturze mogą zapadać w pamięć odbiorców na naprawdę długo.

 

Po czwarte - storytelling może bazować na autentycznych historiach. Twoja historia nie musi rozpoczynać się od “Dawno, dawno temu (...)”, a jej bohater nie musi walczyć ze smokami. Jeśli życie pisze najlepsze scenariusze, to wystarczy, że część z nich przelejesz na papier lub filmowa taśmę. Storytelling z prawdziwymi historiami może skutecznie oddziaływać na odbiorców nawet wówczas, gdy opowieść jest podana w nieoszlifowanej formie.

  • Odbiorcy oczekują autentyczności, zweryfikowanej rekomendacji, a nie kolejnego bloku reklamowego pełnego cringe'owych dialogów i mydlenia oczu. Zapomnij o idealnych treściach. Zacznij tworzyć autentyczny content!” - przeczytaj publikację “Zapomnij o treściach idealnych - autentyczność is the new black”, by poznać rolę autentycznego przekazu


 

O autorze

Agencja TIGERS

Agencja TIGERS


Powstaliśmy w 2015 roku w Warszawie. Kontestowanie branżowych mitów i patologii nadało organizacji paliwa do wzrostu. Z usług TIGERS korzystają największe firmy, wspierając się naszym know-how w obszarach związanych z digital marketingiem.

道山学海