Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Działasz w branży ecommerce i zastanawiasz się, jak zwiększyć szanse na to, że spośród tysięcy podobnych marek klient wybierze właśnie Twoją? Wprowadź do swojej strategii niestandardowe działania, które sprzedają.

Trendy ecommerce, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż

Na jakie trendy ecommerce warto zwrócić uwagę w swoim biznesie? Jeżeli masz już dobrze opracowaną strategię komunikacji - publikujesz angażujący content i prowadzisz zoptymalizowane działania reklamowe - to możesz pójść o krok dalej. Sprawdź, jakie niestandardowe trendy ecommerce możesz wprowadzić do swojego biznesu zanim ubiegnie Cię konkurencja.

1. Wprowadź do komunikacji regularne livestreamy sprzedażowe

Jeśli jesteś małym ecommercem z zaangażowaną społecznością to warto postawić na livestreamy sprzedażowe. Taki livestream (np. z prezentacją nowej kolekcji) szczególnie dobrze się sprawdzi, gdy odbędzie się kilka dni przed oficjalną premierą. 

Zaletą livestreamów jest na pewno czynnik ludzki. Jako twórca, w sposób zaangażowany i naturalny, opowiadasz o swoim produkcie, pokazujesz jego właściwości i odpowiadasz na pytania. Jeśli w trakcie livestreamu ograniczysz ilość sprzedawanych produktów, możesz sprawić, że będą one bardziej pożądane, bo trudniej dostępne. Ewentualnie możesz pomyśleć nad drobnym rabatem lub darmową wysyłką. 

Pamiętaj, że taki livestream wymaga odpowiedniej moderacji i szybkiego “dopinania zakupu” - wykorzystaj emocje i efekt “kto pierwszy ten lepszy”. Nie pozwól by Twoi klienci, czekając na odpowiedź, zwyczajnie się rozmyślili.

Zadbaj również o odpowiednią zapowiedź inicjatywy. Jeszcze przed startem livestreamu przygotuj kilka komunikatów i wytłumacz zasady sprzedaży.

2. Stwórz dedykowaną grupę dla istniejących klientów

Ten trend ecommerce nie tylko wesprze sprzedaż, ale świetnie sprawdzi się także w kontekście budowania zaangażowanej społeczności wokół Twojej marki. Jeśli masz już konkretną grupę istniejących klientów, to dobrym pomysłem będzie założenie dedykowanej, zamkniętej grupy na Facebooku. To rozwiązanie najlepiej się sprawdza w branży beauty i biznesach opierających się na sprzedaży drobnych produktów, które można kupować kilkukrotnie na przestrzeni kolejnych miesięcy (np. lakiery do paznokci).

Wykorzystaj swój sklep internetowy i pobierz z systemu bazę maili realnych klientów, a następnie wyślij do nich specjalnie przygotowane zaproszenie z linkiem do zamkniętej grupy.

Podkreśl, że to wyjątkowe miejsce, które zostało stworzone w ramach podziękowań za dotychczasowe zaufanie i zakupy. Ważne jest, by w takiej wiadomości zastosować wabik i pokrótce opisać, na jakie benefity można liczyć po dołączeniu do społeczności.

Poniżej zostawiam Ci kilka pomysłów na tego rodzaju “prezenty od marki”: 

  • Dedykowane rabaty

Nie ma chyba lepszego wabika zakupowego niż cykliczne rabaty, zwłaszcza jeśli Twoja marka rzadko przecenia swoje produkty. Postaw na swoich realnych klientów, którzy już (conajmniej) raz Ci zaufali i zaproponuj im kilka - kilkanaście % obniżki w tzw. szczycie sezonu, darmową dostawę lub gratisowy produkt.

W takich działaniach ważne jest, aby były one ograniczone czasowo, a na Twojej stronie wszystkie produkty pozostały w normalnych cenach. Dopiero po wpisaniu kodu, najlepiej kojarzącego się z emocjonalną relacją z Twoją marką (np. Przyjaciele marki X) rabat zostanie aktywowany.

  • Sample sale

Tworząc nowy produkt, zwłaszcza w branży fashion, często zdarza się, że przed wprowadzeniem go do produkcji masowej, testujemy różne rozwiązania. Tego rodzaju prototypy mają na celu przetestowanie kilku rozwiązań, konkretnych materiałów czy wzorów, bez uszczerbku na jakości.

Zamiast pozbywać się ich i tracić w ten sposób pieniądze, spróbuj zorganizować na grupie Sample Sale - Twoi stali klienci będą mieli okazję kupić unikatowe produkty. Pamiętaj tylko, że wyprzedawane prototypy powinny być tak dobrej jakości jak produkt ostateczny. 

  • Zapowiedź nowych kolekcji i przedsprzedaż produktów

Nierzadko spotykam się z sytuacją, zwłaszcza w mniejszych markach, że już kilka dni po premierze kolekcji stany magazynowe są wyczerpane.

Oczywiście z perspektywy marki można wtedy mówić o sukcesie sprzedażowym, ale jeżeli postawimy się w roli klienta to taka sytuacja bywa demotywująca.

Zadbaj o poczucie wyjątkowości u swoich obecnych klientów i pokaż im kolekcję kilka dni przed oficjalną premierą. Dzięki temu będą mieli szansę przygotować się finansowo do zakupów, a w niektórych przypadkach - ustawić alarmy w telefonach na dzień publikacji dropa.

Jeśli chcesz pójść o krok dalej i przy okazji zapewnić sobie realne zakupy jeszcze przed zakończeniem produkcji to postaw na przedsprzedaż. Pamiętaj, by zacząć od wprowadzenia tej możliwości na zamkniętej grupie. Dzięki temu przetestujesz nowe rozwiązanie i docenisz istniejących klientów. 

  • Odsprzedaż/wymiana ubrań marki

Dobrym pomysłem w obrębie grupy jest również wprowadzenie możliwości wzajemnej sprzedaży lub wymiany ubrań Twojej marki wewnątrz społeczności. Wystarczy, że opublikujesz grafikę z komunikatem SPRZEDAM / KUPIĘ / WYMIENIĘ i wytłumaczysz zasady. 

Ważne, żeby moderator grupy pilnował czy pod postem pojawiają się jedynie komentarze z produktami Twojej marki (nie chcemy przecież promować konkurencji). Co da Ci taka publikacja? Przede wszystkim zaangażowanie społeczności i skojarzenie z fajną marką, która w każdym komunikacie nie krzyczy jedynie “KUP!”, a ma z tyłu głowy również aspekt ekologiczny. Poza tym nikt nie powiedział, że po sprzedaży niepasujących produktów, dana osoba nie zdecyduje się na zakupy bezpośrednio w Twoim sklepie.

Ten trend ecommerce powinien sprawdzić się doskonale w kontekście tworzenia i angażowania społeczności, jednak pamiętaj, że decydując się na kolejny kanał komunikacji dla swojej marki, będziesz potrzebować osoby lub dodatkowego czasu by odpowiednio zaopiekować się nowym miejscem.

3. Crossuj różne marki

Tworząc swoją markę bądź produkt, zacznij od stworzenia idealnej brandpersony (bądź kilku). To ćwiczenie pomaga w przygotowaniu strategii i konkretnych działań marketingowych. Wykorzystaj ją i postaw na kolaborację z inną marką, której brandpersona jest podobna do Twojej.

O co chodzi? Załóżmy, że Twoja marka zajmuje się produkcją kosmetyków dla młodych kobiet, lubiących zabawy z modą i żyjących w większych miastach. Zastanów się, jaka marka podobnej wielkości zajmuje się produkcją ubrań skierowanych do podobnych osób. Zaproponuj im wspólną akcję marketingową. Może to być np. konkurs lub oferta promocyjna na zakup zestawów w specjalnej cenie np. kosmetyk + ubranie. W ten sposób dasz się poznać nowym odbiorcom i być może zyskasz nowych klientów. 

Pamiętaj, że takie działania nie muszą być oparte na oczywistych skojarzeniach. Całkiem niedawno zcrossowałam markę, której claim brzmi “owocowy koktajl dla Twojej skóry” z owocowymi koktajlami (do jedzenia). Zabawa słowem i ideą odżywiania skóry zarówno od wewnątrz jak i od zewnątrz, połączyła pozornie nie pasujące marki i dała bardzo fajne efekty.

4. Zaproś do współpracy influencerów

Mam wrażenie, że my marketerzy zafocusowaliśmy się na działania z influencerami przede wszystkim w kontekście lokowania produktów na ich kanałach. Dlaczego? Ponieważ takie kampanie są najprostsze, najszybsze i najmniej kosztowne, szczególnie w razie porażki. 

Z dużym zaciekawieniem obserwuję marki, które nie boją się wyjść poza utarte schematy i proponują twórcom internetowym działania polegające na współtworzeniu produktów. Jednym z ostatnich przykładów może być polska marka galanterii skórzanej, która w kooperacji z dwoma topowymi influencerami stworzyła kapsułową kolekcję torebek. Produkty wyprzedały się w 4h od uruchomienia przedsprzedaży!

Takich przykładów jest więcej. Bez trudu znajdziesz produkty kosmetyczne – nawet polskich marek – które powstały z topowymi influencerkami beauty.

Dlaczego to działa?

  • Influencerzy chętniej angażują się w takie współprace niż w zwykłe kampanie z lokowaniem produktu. W końcu wypuszczają na rynek “coś swojego”.

  • Intrygująca, owiana tajemnicą zapowiedź produktu oraz ładunek emocjonalny, jaki influencerzy przekazują w swoich materiałach to silny impuls dla społeczności, który potrafi lepiej pobudzić do zakupu niż niejedna wyprzedaż. 

  • Influencerzy wygrywają tym, że zbierają wokół siebie zaangażowaną społeczność - często razem z nią dorastają, doświadczają podobnych problemów i emocji. Jeśli followersi czują emocjonalny związek z konkretnym twórcą to chętniej sięgną po produkty pochodzące z takiej kooperacji.

Zastanów się czy Twoja marka może pozwolić sobie na takie rozwiązanie, nawet jeśli nie w obrębie całej kolekcji, to chociaż 1 - 2 produktów. Pamiętaj też, by dobrze wybrać influencera do współpracy, rzetelnie sprawdzić grupę jego odbiorców (musi być spójna z brandpersonami Twojej marki) oraz potencjał sprzedażowy.  

Warto, aby wprowadzanie nowych, niestandardowych formatów stało się …standardem w myśleniu o komunikacji Twojej firmy. Dzięki temu możesz poszerzać swoje grono odbiorców, ale też zadbać o aktualnych klientów. Obydwa aspekty są równie ważne, zwłaszcza w kontekście tak konkurencyjnej branży jak ecommerce.

 

Jakie trendy ecommerce dodalibyście jeszcze do tego zestawienia? 

O autorze

Dorota Woźniczka

Dorota Woźniczka

Team Leader & Senior Social Media Specialist


Starszy specjalista w Tigers.  Zajmuje się kompleksowym wsparciem klienta, realizuje kampanie reklamowe i współprace influencerskie.

道山学海