Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Znaczenie kolorów w reklamie ma duży wpływ na zachowania konsumentów. Warto zwracać uwagę na odpowiednio dobrane barwy, ich nasycenie i temperaturę. Mają one dość istotny udział w procesie postrzegania marki, produktu czy kampanii na Facebooku.

O psychologii kolorów można mówić bardzo długo, ponieważ jest to dość złożone pojęcie. Pod tym terminem kryje się szeroki wachlarz różnych dziedzin: od gastronomii i specjalnych diet, poprzez ubrania, aż po ogólne zachowanie człowieka. Nie sposób opisać wszystkie czynniki w jednym wpisie, ale postaram się skupić na faktach, które związane są z potencjalnymi klientami i odbiorem naszych działań.

Znaczenie kolorów w marketingu 


Uczeni z Uniwersytetu Harvarda udowodnili, że kolory wpływają nie tylko na emocje człowieka, ale także na jego zachowanie. Rekcja na czerwoną barwę była o ponad 11% szybsza, niż na jakikolwiek inny kolor. To cenna informacja, ponieważ wielu zakupów dokonujemy pod wpływem impulsu.

Przełamanie obrazu i wyróżnienie: to dwa punkty, o których należy pamiętać podczas tworzenia kreacji. Jeśli na naszej stronie promujemy jakieś produkty, szkolenia lub usługi, przycisk przekierowujący do zakupu powinien znacznie odbiegać od kolorystyki całego serwisu. Dla przykładu, jeśli na jakimś serwisie dominuje czerń i zieleń, konieczne jest użycie np. koloru pomarańczowego, aby wyróżnić przycisk akcji i zwrócić uwagę gościa – potencjalnego klienta.

Warto również pamiętać, że każda kultura inaczej podchodzi do danego koloru. Jest to informacja szczególnie przydatna, jeśli nasza marka lub produkt ma podbić rynek zagraniczny. Zwykle nie chcemy przecież, by kojarzyły się one ze śmiercią, nieszczęściem czy… prostytucją (jak fioletowy w krajach arabskich) ;) 

Kolory w reklamie, a przycisk akcji na Facebooku


Z mojego doświadczenia wynika, że przycisk akcji na Facebooku (ten znajdujący się pod zdjęciem w tle) nie generuje odpowiednio dużej ilości przekierowań. Obecnie nie istnieje możliwość dowolnej edycji tekstu czy koloru buttona i mam nadzieję, że kiedyś się to zmieni. W aktualnie dostępnej formie przycisk jest niebieski, jak większość elementów serwisu. Sprawia to, że wzrok użytkownika nie jest w żaden sposób przyciągany w to pole na ekranie.

Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie zdjęcia w tle tak, aby zachęcało do wodzenia wzrokiem po górnej części ekranu. Chociaż najróżniejsze strzałki i efekty graficzne skierowane na przycisk mogą wydawać się passé, znacząco wpływają na wzrost zainteresowania kliknięciem w button. Kolor także w tym przypadku ma znaczenie – powinien odróżniać się od tego, który stosowany jest w naszym brandingu i zdecydowanie odbiegać od innych barw użytych w danej kreacji. Jeżeli brakuje nam czasu na kreatywną zabawę, zawsze można postawić na standardową, czerwoną strzałkę.

Znaczenie kolorów w reklamie


Znaczenie kolorów w reklamie jest istotne. Nie jest tajemnicą, że barwa użyta do promocji danego produktu ma realny wpływ na zainteresowanie użytkowników. Większość dużych marek starannie zaplanowała swoją strategię, w tym również określoną paletę kolorów, która sprzyja sprzedaży i pozytywnemu odbieraniu firmy. 

W przypadku sklepów internetowych sporym powodzeniem cieszą się przyciski i grafiki w kolorze zielonym, żółtym, czerwonym i pomarańczowym. To najskuteczniejsze barwy i najbardziej popularne kolory na buttonach CTA (call to action).

Kolor w reklamie, a zachowanie klientów


Większość źródeł analizuje każdy z kolorów na swój własny sposób. W każdym z opracowań można jednak znaleźć wspólne elementy i myślę, że to właśnie na nich powinniśmy się skupić. Analitycy z amerykańskiej firmy Kissmetrics, specjalizującej się w angażowaniu klientów i zachęcaniu ich do wykonania akcji, podzielili się ciekawą teorią na temat barw i zachowania użytkowników. 

W wykonanych przez nich badaniach klientów podzielono na trzy grupy: spontanicznych, oszczędnych i tradycyjnych. Poniżej znajdziecie wyniki tych badań, w których do odpowiedniej grupy klientów przypisano określone kolory. Mówi się, że to kobiety lepiej znają się na rozróżnianiu poszczególnych barw, więc nie miejcie mi za złe, że wspominam o nich dość ogólnikowo :) Dla większej precyzji podaję obok nich również kody hex oraz przykłady marek, które wykorzystują dany kolor w swojej komunikacji.

Kolory w reklamie wpływające na spontaniczne zakupy, czyli usługi oferowane przez fast foody, sklepy internetowe i porównywarki cen, a ponadto najróżniejsze wyprzedaże. Przykładem mogą być kolejno: Wakacje.pl, Zara, Pizza Portal i Allegro.

  • niebieski (#0027C2, #0300FD)
  • czarny (#000000)
  • czerwony (#FF0000, #FC0300)
  • pomarańczowy (#FF3800, #FE7F00, #FF8000)

Kolory kojarzące się z oszczędzaniem, czyli takie, które związane są z obrotem pieniędzmi i wartościami takimi jak bezpieczeństwo czy stabilizacja. Przykładem mogą być: PZU, Nordea czy Credit Agricole.

  • turkusowy (#00A693, #6EBE9F, #33CC66)
  • granatowy (#082567, #003153)

Kolory charakteryzujące tradycyjnych klientów, czyli osoby, które cenią sobie dotknięcie produktu i zobaczenie go na żywo. Wiedzą, że zakup wiąże się z zobowiązaniem i często dłużej zastanawiają się również nad zakupem. Przykładami mogą być: Play, T-Mobile, UPC.

  • fioletowy / różowy – (#B803FF, #FF00FF, #EE82EE, #4B0082)
  • błękitny – (#7FFFD4, #00FFFF)

Co oznaczają poszczególne kolory w reklamie?

  • Niebieski – bezpieczeństwo, podróże, wakacje, stabilizacja, mądrość.
  • Żółty – szczęście, radość, optymizm, zabawa i relaks.
  • Pomarańczowy – fascynacja, przyjemność, apetyt i dominacja.
  • Czerwony – niepowtarzalna okazja.
  • Zielony – natura, zdrowie, harmonia, pokój i wzrost.

Aż chciałoby się przyłożyć tę teorię do przykładu czerwonej płachty używanej podczas hiszpańskiej corridy. Utarło się, że to właśnie ten kolor silnie oddziałuje na byka. Prawda jest niestety zupełnie inna, ponieważ zwierzę odróżnia jedynie kolory szarości, denerwuje go wyłącznie powiewający przed pyskiem materiał, a nie jego kolor ;)

Ludzie natomiast widzą różne barwy i reagują na nie w odpowiedni sposób, warto więc wykorzystać ten fakt podczas tworzenia kampanii czy strategii komunikacji dla marki. Mam nadzieję, że ten krótki poradnik rozpali w Was chęć zapoznania się z najróżniejszymi badaniami i teoriami temat psychologii koloru. To wspaniała dziedzina, którą warto wykorzystać w swoich działaniach związanych ze sprzedażą.

O autorze

Agencja TIGERS

Agencja TIGERS


Powstaliśmy w 2015 roku w Warszawie. Kontestowanie branżowych mitów i patologii nadało organizacji paliwa do wzrostu. Z usług TIGERS korzystają największe firmy, wspierając się naszym know-how w obszarach związanych z digital marketingiem.

道山学海