Rola emoji w komunikacji / Nagłówek 3
Każdego dnia emoji są wysyłane w komunikatorach miliardy razy. Ich rola nieco zmienia się z biegiem lat. Kiedyś emoji pojawiały się przede wszystkim w rozmowach z bliskimi. Dzisiaj możemy powiedzieć o tym, że emoji posiadają już własne miejsce w obszarze digitalowej komunikacji.
Co ciekawe - w sieci możemy znaleźć wiele raportów potwierdzających wpływ emoji na wskaźniki zaangażowania odbiorców - jednak w związku z tym, że wykorzystanie emotek jest już bardzo powszechne, może dochodzić do trudności w prawidłowym określeniu tego, co jest przyczyną, a co skutkiem.
Niemniej jednak - istnieje szereg innych korzyści z wykorzystywania emoji przez marki. Jedną z nich możliwość subtelnej prezentacji tego, że za marką stoi człowiek. Wykorzystywanie emoji w komunikacji z odbiorcami może sprawiać, że kontakt na linii klient-marka będzie oceniany jako bardziej naturalny i przyjazny.
Emoji mogą także trafiać na stałe do zasad komunikacji marki. Powiązanie marki z zestawem emoji i konsekwentne używanie tych symboli w komunikatach, może prowadzić do ich wyróżnienia na tle pozostałych publikacji. Co więcej - w tym kontekście charakterystyczne emoji może stać się również “wspólnym językiem” dla marki i jej odbiorców.
Jak wykorzystywać emoji w komunikacji marki?
Wybierz niestandardową emoji, która pasuje do Twojego brandu / Nagłówek 4
Dokładnie przejrzyj zbiór emoji Facebooka (na Messengerze lub w bazie, np. Piliapp) i wybierz jedną, pasującą do Twojego brandu. To będzie odpowiednik Twojego logo w treściach w social mediach - od teraz możesz używać go w każdym poście! Przy wyborze bądź kreatywny - pójdź o krok dalej, niż podstawowe emoji z uśmiechami. Im bardziej oryginalną emoji wybierzesz - tym większa szansa, że Twoi odbiorcy szybko Cię z nią skojarzą.
Zbadaj, których emotek najchętniej używają Twoi odbiorcy
Zobacz, jakimi emotkami posługują się Twoi odbiorcy. Dobór odpowiednich emoji w komunikacji uspójni przekaz i pozwoli nawiązać głębsze relacje z ludźmi, do których chcesz trafiać.
Wybierz niestandardową emoji, która pasuje do Twojego brandu
Jeżeli jesteś na etapie tworzenia strategii komunikacji, zaadaptuj emoji do tonu, w jakim chcesz się komunikować - nie odwrotnie. Jesteś marką mówiącą do młodych ludzi w luźnym stylu? Nie bój się wykorzystywać wesołych emotikonek. Tworzysz brand premium, a Twoim kluczowym segmentem sa bogaci, poważni ludzie? Postaw na delikatne, wyważone emoji lub zdecyduj się na symbole tekstowe. Budujesz lovebrand? Nie bój się wybrać serduszka w kolorze, któremu najbliżej do Twojej marki.
Stwórz "księgę emoji" i jej przestrzegaj!
Wybierz kilka emoji do wzmacniania tonu przekazu, interpunkcji. Przygotowując listę, pomyśl o kontekstach, w których najczęściej komunikujesz się z odbiorcami. Twoja marka często bawi? Niech nie zabraknie szerokiego uśmiechu. Prowadzisz komunikację dla brandu o archetypie mędrca? Nie zapomnij o lupce, mózgu, chmurce myśli, czy oczach.
Gdy skompletujesz cały zestaw (powinien liczyć od 3-10 emoji), postanów, że to nienaruszalna "księga emoji" - i w komunikacji nie będziesz wykorzystywał innych emotikonek. Podobnie jak z innymi elementami strategii - powtarzanie pewnych schematów sprawi, że Twoja marka szybciej zapadnie w świadomość odbiorcy.
Zapisz Twoją listę emoji i miej ją zawsze pod ręką, np. w Sticky Notes na Windowsie/Stickies na Macu, aby prościej było je kopiować bez konieczności przeszukiwania całej bazy.
„Zapisz Twoją listę emoji i miej ją zawsze pod ręką, np. w Sticky Notes na Windowsie/Stickies na Macu, aby prościej było je kopiować bez konieczności przeszukiwania całej bazy"
- mówi Juliusz Cezar z agencji Tigers.
Gdzie wykorzystywać emoji?
Podstawowym kanałem, w którym wykorzystuje się emoji, są media społecznościowe oraz komunikatory, takie jak na przykład. Messenger lub WhatsApp. Uwaga! Nie każde medium społecznościowe używa tych samych emotikon. Uważaj przy kopiowaniu treści posta z Facebooka do np. Twittera - może się okazać, że będziesz musiał ręcznie dodać nowe emoji.
Oprócz tego, emoji często są stosowane również: / Lista punktowana ze strzałkami
- w oknach czatu (np. w narzędziach do kontaktu wykorzystywanych na stronach internetowych),
- w meta tagach (zwolennicy tego rozwiązania chcą osiągać wyższe wskaźniki CTR dzięki takiej formie urozmaicenia tekstu),
- w różnego rodzaju artykułach i wpisach publikowanych na stronach internetowych.
3 kroki do wprowadzenia wiedzy w praktyce: / Lista numerowana
- znajdź emoji, z którymi utożsamisz Twoją markę
- używaj tej emoji mediach społecznościowych
- stwórz księgę kilku emoji, z których będziesz korzystać przy moderacji komentarzy
Czytaj również: