Infografiki w strategii komunikacji
Wprowadzenie infografik do strategii komunikacji może być bardzo przydatne dla Twojego biznesu. Nawet 46% konsumentów rozważa zakup produktu lub usługi po zapoznaniu się z nią. Za skutecznością tego formatu stoi kilka czynników, m. in.
-
Są dużo atrakcyjniejsze dla naszego oka – istnieje wiele badań potwierdzających, że ludzki mózg łatwiej przyswaja informacje obrazkowe niż tekstowe,
-
Są łatwiejsze do przywołania w pamięci - po 3 dniach pamiętamy nawet 65% informacji, które zostały nam przedstawione w postaci grafik. To dlatego, że ludzka pamięć jest wizualna,
-
Kochamy je share’ować – to najczęściej udostępniany content w mediach społecznościowych,
-
Są lekkie i przyjemne w odbiorze – nie wymagają takiego skupienia jak tekst. To jest ogromna zaleta w społeczeństwie, które jest przebodźcowane, zabiegane i „przegląda” a nie czyta treści,
-
Potwierdzają Twoją ekspertyzę – dzięki infografice możesz w łatwy sposób przedstawić skomplikowany problem,
-
Wzbudzają emocje i pobudzają zaangażowanie – za pomocą infografiki momentalnie możesz nawiązać emocjonalną więź z odbiorcami (warunek: trzeba zaadresować temat, który ich dotyczy),
-
Szybciej przekazują informacje niż sam tekst – przeciętny użytkownik potrafi skupić swoją uwagę na oglądaniu treści w internecie na niecałe 9 sekund. Nawet złota rybka potrafi dłużej utrzymać skupienie.
Kiedy stosować infografiki?
Lista korzyści ze stosowania infografik może być długa. Komunikacja za pomocą obrazu sprawdza się m. in. gdy:
-
chcesz wytłumaczyć jakiś proces i pokazać jasną korzyść klienta, np. ścieżkę zakupu w sklepie internetowym, wykonania usługi, posługiwania się aplikacją, korzystania z narzędzia na blogu, zapisania się do programu lojalnościowego,
-
wprowadzasz na rynek nowy produkt lub innowacyjną usługę i obawiasz się, czy odbiorcy zrozumieją zasady funkcjonowania i korzyści (np. nowy startup finansowy czy biznes wykorzystujący mechanizmy AI),
-
chcesz przedstawić porównanie produktów lub usług (np. oferta Twojej firmy vs. konkurecja),
-
chcesz zwrócić uwagę na problem, który można rozwiązać dzięki Twoim produktom lub usługom (np. skutki zaburzeń snu i korzyści płynące ze stosowania poduszek zapamiętujących kształt głowy),
-
chcesz w ciekawy sposób pokazać (także nudne) dane, wskazać popularność Twojego produktu lub posłużyć się statystyką na swoją korzyść (np. co czwarty użytkownik Instagrama ściągnął już mój filtr, już 3 miliony osób korzysta z naszej aplikacji),
-
chcesz pokazać chronologię lub historię – np. proces doskonalenia produktu, rozwoju oferty, udziału w rynku.
Skąd brać dane?
Twoja firma jest najlepszym źródłem informacji. Przyjrzyj się wyróżnikom Twojego produktu, wewnętrznym raportom, wynikom zleconych badań marketingowych i wszelkiego rodzaju liczbom (ile było logowań, pobrań, zakupów, rejestracji, opinii itd.).
Darmowe dane statystyczne można znaleźć także w internecie. Poniżej znajdziesz listę stron z bezpłatnymi zasobami, na podstawie których możesz stworzyć kontekst swojej infografiki lub zbudujesz swoją statystyczną przewagę:
-
Column Five - zestawienie ponad 100 źródeł z filtrami wg branży
-
Worldometer - globalne dane statystyczne real-time
-
Google Trends - wyszukiwarka trendów zapytań w Google
Jak projektować infografiki?
Po odpowiedniej ilości zrealizowanych projektów wiemy, jakie rozwiązania się najlepiej sprawdzają. Przy projektowaniu inforgrafik warto mieć na uwadze kilka zasad:
-
Pionowy format
W mediach społecznościowych lepiej sprawdzają się infografiki pionowe w formacie 4:5 (nasze urządzenia mobilne mają prostokątny kształt). Jeżeli chodzi o długość to wszelka smart-elektronika skonstruowana została tak, by móc ją scrollować nawet w nieskończoność. Pamiętaj tylko o tych 9 sekundach skupienia, które poświęci Ci odbiorca.
-
Jeden główny eye-catcher w kompozycji
Najważniejszym elementem kompozycji jest 1 główny eye-catcher, który zwróci uwagę odbiorcy. Może to być mocno wyboldowane hasło lub duży obraz wskazujący na kontekst infografiki.
Częstym błędem jest „przeładowanie” infografiki tekstem i zbędnymi elementami oraz brak logicznego ciągu danych.
Kilka dodatkowych tipów:
-
Ogranicz tekst całej infografiki do 200-300 słów,
-
Nie mieszaj stylów – w miarę możliwości trzymaj się jednej stylistyki,
-
Stosuj maksymalnie 3 różne fonty i 4 kolory,
-
Zadbaj o odpowiednią szczegółowość projektu – odbiorca najpewniej będzie oglądał ją na smartfonie,
-
Skup się na prezentowaniu danych korzystnych dla Twojej firmy,
-
Reprodukuj – ten sam content możesz wykorzystać do tworzenia innych formatów (pion, poziom, kwadrat),
-
Szukaj ciekawych wniosków – zamiast pisać, że poświęcamy na sen 8 h dzienne, powiedz, że przesypiamy 20 lat życia,
-
Unikaj rozwiązań nudnych i oczywistych – proste wykresy słupkowe i kołowe nie będą dobrym pomysłem,
-
Zapowiedz swoją infografikę – w tytule wpisu zawrzyj informację [INFOGRAFIKA],
-
Jeżeli masz za dużo danych na jedną infografikę – wykorzystaj format animowany.
Interesuje Cię współpraca? Wyślij do nas wiadomość.