Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Infografiki to najchętniej udostępniane treści w mediach społecznościowych. Przez ostatnią dekadę ich popularność nieprzerwanie rośnie, co pokazują m.in. trendy wyszukiwań w Google. Co sprawia, że jest 30% więcej szans na to, że odbiorca przeczyta infografikę a nie tekst? Dowiesz się z artykułu.

Infografiki w strategii komunikacji

Wprowadzenie infografik do strategii komunikacji może być bardzo przydatne dla Twojego biznesu. Nawet 46% konsumentów rozważa zakup produktu lub usługi po zapoznaniu się z nią. Za skutecznością tego formatu stoi kilka czynników, m. in.

  • Są dużo atrakcyjniejsze dla naszego oka – istnieje wiele badań potwierdzających, że ludzki mózg łatwiej przyswaja informacje obrazkowe niż tekstowe,

  • Są łatwiejsze do przywołania w pamięci - po 3 dniach pamiętamy nawet 65% informacji, które zostały nam przedstawione w postaci grafik. To dlatego, że ludzka pamięć jest wizualna,

  • Kochamy je share’ować – to najczęściej udostępniany content w mediach społecznościowych,

  • Są lekkie i przyjemne w odbiorze – nie wymagają takiego skupienia jak tekst. To jest ogromna zaleta w społeczeństwie, które jest przebodźcowane, zabiegane i „przegląda” a nie czyta treści, 

  • Potwierdzają Twoją ekspertyzę – dzięki infografice możesz w łatwy sposób przedstawić skomplikowany problem,

  • Wzbudzają emocje i pobudzają zaangażowanie – za pomocą infografiki momentalnie możesz nawiązać emocjonalną więź z odbiorcami (warunek: trzeba zaadresować temat, który ich dotyczy),

  • Szybciej przekazują informacje niż sam tekst – przeciętny użytkownik potrafi skupić swoją uwagę na oglądaniu treści w internecie na niecałe 9 sekund. Nawet złota rybka potrafi dłużej utrzymać skupienie.

Kiedy stosować infografiki?

Lista korzyści ze stosowania infografik może być długa. Komunikacja za pomocą obrazu sprawdza się m. in. gdy: 

  • chcesz wytłumaczyć jakiś proces i pokazać jasną korzyść klienta, np. ścieżkę zakupu w sklepie internetowym, wykonania usługi, posługiwania się aplikacją, korzystania z narzędzia na blogu, zapisania się do programu lojalnościowego,

  • wprowadzasz na rynek nowy produkt lub innowacyjną usługę i obawiasz się, czy odbiorcy zrozumieją zasady funkcjonowania i korzyści (np. nowy startup finansowy czy biznes wykorzystujący mechanizmy AI),

  • chcesz przedstawić porównanie produktów lub usług (np. oferta Twojej firmy vs. konkurecja),

  • chcesz zwrócić uwagę na problem, który można rozwiązać dzięki Twoim produktom lub usługom (np. skutki zaburzeń snu i korzyści płynące ze stosowania poduszek zapamiętujących kształt głowy),

  • chcesz w ciekawy sposób pokazać (także nudne) dane, wskazać popularność Twojego produktu lub posłużyć się statystyką na swoją korzyść (np. co czwarty użytkownik Instagrama ściągnął już mój filtr, już 3 miliony osób korzysta z naszej aplikacji),

  • chcesz pokazać chronologię lub historię – np. proces doskonalenia produktu, rozwoju oferty, udziału w rynku.

Skąd brać dane? 

Twoja firma jest najlepszym źródłem informacji. Przyjrzyj się wyróżnikom Twojego produktu, wewnętrznym raportom, wynikom zleconych badań marketingowych i wszelkiego rodzaju liczbom (ile było logowań, pobrań, zakupów, rejestracji, opinii itd.).

Darmowe dane statystyczne można znaleźć także w internecie. Poniżej znajdziesz listę stron z bezpłatnymi zasobami, na podstawie których możesz stworzyć kontekst swojej infografiki lub zbudujesz swoją statystyczną przewagę:

Jak projektować infografiki?

Po odpowiedniej ilości zrealizowanych projektów wiemy, jakie rozwiązania się najlepiej sprawdzają. Przy projektowaniu inforgrafik warto mieć na uwadze kilka zasad:

  • Pionowy format

W mediach społecznościowych lepiej sprawdzają się infografiki pionowe w formacie 4:5 (nasze urządzenia mobilne mają prostokątny kształt). Jeżeli chodzi o długość to wszelka smart-elektronika skonstruowana została tak, by móc ją scrollować nawet w nieskończoność. Pamiętaj tylko o tych 9 sekundach skupienia, które poświęci Ci odbiorca.

  • Jeden główny eye-catcher w kompozycji

Najważniejszym elementem kompozycji jest 1 główny eye-catcher, który zwróci uwagę odbiorcy. Może to być mocno wyboldowane hasło lub duży obraz wskazujący na kontekst infografiki. 

Częstym błędem jest „przeładowanie” infografiki tekstem i zbędnymi elementami oraz brak logicznego ciągu danych. 

Kilka dodatkowych tipów:

  • Ogranicz tekst całej infografiki do 200-300 słów,

  • Nie mieszaj stylów – w miarę możliwości trzymaj się jednej stylistyki,

  • Stosuj maksymalnie 3 różne fonty i 4 kolory,

  • Zadbaj o odpowiednią szczegółowość projektu – odbiorca najpewniej będzie oglądał ją na smartfonie,

  • Skup się na prezentowaniu danych korzystnych dla Twojej firmy,

  • Reprodukuj – ten sam content możesz wykorzystać do tworzenia innych formatów (pion, poziom, kwadrat),

  • Szukaj ciekawych wniosków – zamiast pisać, że poświęcamy na sen 8 h dzienne, powiedz, że przesypiamy 20 lat życia,

  • Unikaj rozwiązań nudnych i oczywistych – proste wykresy słupkowe i kołowe nie będą dobrym pomysłem,

  • Zapowiedz swoją infografikę –  w tytule wpisu zawrzyj informację [INFOGRAFIKA],

  • Jeżeli masz za dużo danych na jedną infografikę – wykorzystaj format animowany.

 

Interesuje Cię współpraca? Wyślij do nas wiadomość. 

 

O autorze

Paweł Wasilewski

Paweł Wasilewski

Manager


Grafik z pasji, zawodu i hobby. Z designem związany prawie od zawsze. Po projekcie pierwszego logo w wieku czterech lat wiedziałem, że podążać będę właśnie tą ścieżką. 

Przez pięć lat zdobywałem szlify komunikacji marketingowej w agencjach reklamowych i jako freelancer. W parze z pasją do designu rozwijałem zdolności Public Relations, dzięki czemu poznałem wiele sposobów na to, jak ugryźć, ubrać, podać i sprzedać każdy temat. Z grafiką zawodowo związany jestem od trzech lat. Doświadczenie zdobywałem, pracując dla jednej z prywatnych szkół wyższych, tworząc projekty graficzne na rynek polski i międzynarodowy. Do Tygrysów dołączyłem w lutym 2017 roku. 

Praca w Social Tigers pozwala mi na co dzień łączyć całe dotychczasowe doświadczenie graficzne i marketingowe. W końcu czuję, że tworzę to, co lubię i lubię to, co tworzę.

道山学海