W dobie zanikających zasięgów organicznych fanpage’y, algorytm Facebooka promuje treści znajomych oraz właśnie te pochodzące z grup.
W średnio aktywnych, ale zadbanych grupach (1-2 posty dziennie) realnie można docierać do 50-70% członków (metryka „Aktywni członkowie” określa osoby, które wyświetlają treści bądź wchodzą z nimi w interakcję). Dzięki przejrzystym statystykom, możemy nie tylko sprawdzić podstawowe dane, ale również określić najaktywniejszych członków, ich płeć czy miasta pochodzenia.
Kiedy warto wykorzystać grupy na Facebooku?
Własna grupa na Facebooku doskonale sprawdzi się w 4 sytuacjach:
-
Tworzenie społeczności wokół własnego produktu/usługi (zbieranie opinii, generowanie treści o marce przez uczestników, organizowanie konkursów aktywizujących, łączenie ze sobą ludzi o podobnych zainteresowaniach)
-
„Grupa na Facebooku jako produkt” (dostęp do zamkniętej społeczności z ekspertami jako bonus np. do sprzedawanych kursów, szkoleń lub rozszerzenie oferty konsultacyjnej)
-
Forum tematyczne zogniskowane na zagadnieniu, w którym się specjalizujemy (brak bezpośredniego połączenia grupy z marką, stworzenie przestrzeni do branżowych dyskusji)
-
Stworzenie przestrzeni do wymiany informacji lokalnych dla sieciowych biznesów (dla każdego lokalnego oddziału możemy stworzyć grupę i powiązać ją z miejscowym fanpage’em, umożliwiając klientom bezpośredni kontakt między sobą - więcej o takiej taktyce pisaliśmy w artykule dla Online Marketing)
Grupy na Facebooku - zwiększanie zaangażowania
Kluczem do zwiększania zaangażowania w grupie jest generowanie dyskusji (najlepiej poprzez posty natywne, pozbawione linków i cech autopromocji). Jeżeli grupa dopiero powstaje (lub nasz tip zainspiruje Cię do odgruzowania grupy już istniejącej ;)), musisz pełnić obowiązki gospodarza:
-
Codziennie umieszczaj post zachęcający do dyskusji i oznaczaj w komentarzu znajomych (współpracowników bądź osoby, o których wiesz, że mogą mieć coś do powiedzenia w temacie i pomogą zwiększyć widoczność posta komentarzami), a jeśli korzystasz z newsletterów - informuj subskrybentów o tym, co dzieje się w grupie.
-
Nagradzaj najbardziej aktywnych uczestników dyskusji (aczkolwiek aktywizacja poprzez nagrodę może się zemścić plagą „seryjnych konkursowiczów” - promuj osoby, które są aktywne same z siebie)
-
Wspieraj kulturę wiedzy (zabroń regulaminowo wykorzystywania grupy do promocji prywatnych inicjatyw)
-
Pilnuj, aby pojawiające się treści były zgodne z regulaminem i tematem grupy (pewne posty mogą pozornie mieć związek z tematem - np. pytania o pracę w danej branży - ale na dłuższą metę mogą zniechęcać użytkowników nastawionych na merytoryczne dyskusje i doprowadzić do spadku zaangażowania)
-
Włącz opcję „zadawaj pytania” - przed zaakceptowaniem grupowicza, możesz zadać mu 3 pytania i w ten sposób odsiać przypadkowych członków („Edytuj ustawienia grupy”, sekcja „Prośby o członkostwo”), a także zebrać feedback na temat swojej marki czy dowiedzieć się, w jaki sposób dana osoba dowiedziała się o brandzie.
Grupy na Facebooku mogą być doskonałym uzupełnieniem strategii komunikacji i jak żadna inna funkcja, umożliwiają zbliżenie się do naszej społeczności.