Co to jest Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) to narzędzie do zarządzania tagami umożliwiające marketerom samodzielne implementowanie i modyfikowanie kodów oraz tagów na stronach www. Jest doskonałym usprawnieniem pracy, pozwalającym uniezależnić się od programisty przy dodawaniu, zmienianiu i usuwaniu kodów – wszelkie zmiany jesteśmy w stanie wprowadzić sami, w prosty i wygodny sposób.
Czym są tagi i dlaczego warto wdrożyć je na stronie www?
W uproszczeniu można powiedzieć, że tagi to fragmenty kodów, które pozwalają zbierać informacje o ruchu na stronie: jego źródłach, czasie trwania, głębokości scrollowania, wykonanych akcjach czy konwersjach.
Dodatkowo, tagiem można nazwać również kod posiadający jakąś funkcję np. kod śledzenia ruchu, wtyczki o konkretnym działaniu czy Facebook pixel. Wszystkie te elementy można łatwo dodać na stronie za pomocą Google Tag Managera (Menedżera kodów), bez potrzeby zatrudniania informatyka.
Celem tagowania jest więc przede wszystkim zapewnienie Ci danych do analityki, niezbędnych przy planowaniu działań e-marketingowych. To najlepszy sposób na śledzenie digitalowej ścieżki zakupowej i odpowiednie sterowanie jej kolejnymi etapami.
Warto pamiętać, że instalacja Google Tag Managera i zarządzanie dodatkowymi kodami za jego pomocą rozwiązuje problem wolnego ładowania strony (jeśli spowodowany jest dużą ilością kodów na stronie). Duże serwisy www mają w swoim kodzie setki kodów śledzących i tagów, które spowalniają ich ładowanie, co z kolei negatywnie wpływa na ocenę i pozycjonowanie strony przez Google.
Dlaczego warto korzystać z GTM - Google Tag Managera?
-
Nie wymaga wiedzy programistycznej. Możesz jedynie potrzebować jednorazowego wsparcia IT przy dodaniu kodu GTM na stronie.
-
Skraca czas implementacji tagów. Tagi możesz implementować samodzielnie, bez angażowania działu IT lub webmastera, co znacznie upraszcza i przyspiesza proces wprowadzania wszelkich zmian.
-
Jest bezpieczny.
-
Pomaga uniknąć awarii, zmniejsza prawdopodobieństwo błędów w witrynie, które bywają częste przy ręcznym wdrażaniu kodów. Ułatwia też harmonijne funkcjonowanie wielu tagów w witrynie.
-
Pozwala na testowanie zmian przed ich wprowadzeniem. Każdą zmianę możesz najpierw przetestować, a na stronie wdrożyć ją dopiero wówczas, gdy jest gotowa.
-
Nie wpływa negatywnie na szybkość działania witryny. GTM ładuje tagi asynchronicznie, przez co zaimplementowane za jego pomocą tagi nie wpływają na czas ładownia strony.
-
Umożliwia samodzielne definiowanie reguł. Możesz wykorzystać wbudowane zmienne lub samodzielnie określić, jakie zdarzenia w witrynie chcesz śledzić.
Czujesz się przekonany? To tylko niewielka część długiej listy korzyści wynikających ze stosowania Google Tag Managera. Jest to narzędzie, z którym zdecydowanie warto się zapoznać. Przydatnymi tagami, które warto umieścić na stronie są przede wszystkim Google Analytics – Universal Analytics, Facebook Pixel, Google Ads Conversion Tracking czy Google Ads Remarketing.
Jak założyć konto w Google Tag Manager?
Założenie konta w Google Tag Manager (Menedżer tagów) należy zacząć od założenia konta Google. Jest to konto, które wykorzystuje się również do obsługi innych usług tego dostawcy: YouTube, Gmail czy Google Analytics.
1. Logowanie na stronie i zakładanie konta GTM
Po zalogowaniu na konto na stronie należy kliknąć szare pole „Kliknij tutaj, by utworzyć konto”, które otworzy kreator nowego profilu w Menedżerze tagów.
2. Kolejnym krokiem jest wypełnienie wszystkich danych dotyczących nowego profilu. Są to: nazwa konta, wybór kraju, zezwolenie na udostępnianie danych (nieobowiązkowe), adres witryny oraz system, którego dotyczy nasz manager: strona www, iOS, Android lub AMP. Po kliknięciu „Utwórz” musimy jeszcze zaakceptować warunki korzystania z usługi.
3. Po zaakceptowaniu regulaminu pojawi się okienko z kodem html, który należy zainstalować na stronie www. Tak wygenerowane kody należy wgrać zgodnie z podaną instrukcją. Na tym etapie możemy skorzystać z pomocy informatyka, jeśli słowo <head> to zagadka. To jedyny moment, gdy w korzystaniu z Google Tag Managera potrzebować będziemy pomocy z zewnątrz.
Jak zainstalować piksel Facebooka za pomocą Menedżera Tagów?
Poniżej podajemy przykładową instrukcję instalacji kodu trackingowego – piksela Facebooka – poprzez Google Tag Managera.
1. Zaloguj się na swoje konto Google Tag Manager.
2. Wybierz kontener witryny, a następnie kliknij przycisk „Dodaj nowy tag”.
3. Kliknij pole „Konfiguracja tagu” i wybierz opcję „Niestandardowy kod HTML”.
4. Przejdź do zakładki „Piksele” w menedżerze reklam na Facebooku.
5. Wybierz piksel, który chcesz zainstalować, następnie kliknij przycisk „Skonfiguruj” i wybierz opcję „Zainstaluj kod ręcznie”.
6. Skopiuj cały kod podstawowy piksela.
7. Wróć do menedżera tagów i wklej skopiowany kod HTML.
8. Rozwiń opcję „Ustawienia zaawansowane” i z rozwijanego menu „Opcje uruchamiania tagów” wybierz wariant „Raz na stronę”.
9. Kliknij pole „Reguły”, a następnie wybierz pozycję „All pages”.
10. Wprowadź nazwę tagu i kliknij niebieski przycisk „Zapisz”.
Gotowe! Tak wdrożony piksel Facebooka pozwoli na śledzenie ruchu na stronie pochodzącego z Facebooka i późniejszy remarketing oraz możliwość ustawienia kampanii na podstawie zarejestrowanych zdarzeń.
Konfiguracja i ustawienie Google Tag Managera na stronie pozwala zarządzać poszczególnymi segmentami piksela Facebooka bez udziału osób trzecich (informatyków czy klienta). Reklamodawca w dowolnym momencie i za pomocą kilku kliknięć może edytować kod znajdujący się na stronie.