Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Budżet reklamowy to gorący temat. W końcu każdy prawdziwy tygrys social media lubi liczyć kaskę i polować na niskie koszty kampanii. Dlatego dziś "porozmawiamy" o budżecie dziennym i całkowitym.

Budżet reklamowy w Facebook Ads 

Budżet reklamowy to kwota, jaką chcesz przeznaczyć na wyświetlanie swoim odbiorcom reklam przez system reklamowy Facebook Ads. Określanie budżetu odbywa się na etapie tworzenia kampanii, co pozwala Ci kontrolować koszty.

Facebook umożliwia Ci wybór jednego z dwóch typów budżetu reklamowego - budżet dzienny lub budżet całkowity.

Budżet reklamowy dzienny

Budżet dzienny to średnia kwota, którą chcesz przeznaczać każdego dnia na zestaw reklam lub kampanię. Wybierając tę opcję, obligujesz algorytm Facebooka do wydawania określonej kwoty każdego dnia. Nawet gdy nie jest to odpowiedni dzień na wyświetlanie kampanii np. ze względu na mniejszą aktywność użytkowników na Facebooku, system i tak musi to zrobić. W końcu budżet dzienny musi zostać spożytkowany.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że budżet reklamowy dzienny pozwala na nieco elastyczności. W przypadku “gorących dni”, kiedy Twoje wyniki mogą być lepsze, system może wydać do 25% powyżej określonego przez Ciebie budżetu dziennego.

Co to oznacza?

Jeżeli Twój budżet dzienny wynosi 100 PLN, Facebook dopuszcza możliwość wydania 125 PLN jednego dnia. Oczywiście w takich okolicznościach nie poniesiesz łącznych wydatków wyższych niż określone. Jeżeli system przekroczy określony przez Ciebie próg - w kolejnych dniach będzie wydawał mniej. Uśrednianie wydatków odbywa się na poziomie tygodnia kalendarzowego (trwającego od niedzieli do soboty).

Z budżetu dziennego nie możesz skorzystać, jeżeli Twoja kampania reklamowa lub zestaw reklam będzie trwać krócej niż jeden dzień.  

Budżet reklamowy całkowity

Budżet całkowity to nic innego jak kwota, którą chcesz wydać na zestaw reklam lub kampanię w całym okresie emisji.

W przypadku budżetu całkowitego, zawsze masz pewność kwoty, jaką wydasz na wyświetlanie reklam. Ściślej rzecz ujmując - masz pewność co do kwoty, której nie przekroczysz, natomiast może zdarzyć się tak, że Twój budżet reklamy nie zostanie wykorzystany w całości.

W odróżnieniu od budżetu dziennego, w tym przypadku budżet nie uwzględnia progu elastyczności. Jeżeli budżet całkowity Twojej kampanii reklamowej wynosi 1000 PLN - system nie może wydać więcej. Chyba że zwiększysz go własnoręcznie.

Budżet reklamowy całkowity pozwala na wyświetlanie reklam w trybie standardowym lub przyśpieszonym. W przypadku wyświetlania standardowego (zalecamy w większości kampanii), system będzie dążył do równomiernego wydania środków - jednak kwoty wydawane w poszczególne dni mogą znacząco się różnić.

Decydując się na budżet reklamowy całkowity, pozwalasz algorytmom portalu Marka Zuckerberga działać i ustawiać optymalne kwoty oraz rozmieszczenie reklam w czasie. Podobnie jak większość marketerów uważam, że jest to skuteczniejsze rozwiązanie, które pozwala zwiększyć reakcje i CTR nawet trzykrotnie oraz obniżyć CPC nawet o 30%.

Budżet reklamowy - czy warto oddać stery systemowi?

Trzeba pamiętać, że reklamy FB Ads z dnia na dzień stają się coraz bardziej zautomatyzowane - poddaję się zmianom i nie walczę za wszelką siłę. Choć dla tych, którzy lubią płynąć pod prąd, mam smaczek.

Jakiś czas temu trafiłem na ciekawy trick, którego twórca namawia do ustawiania budżetów dziennych, a następnie ich stopniowego zwiększania, powiedzmy co dzień lub dwa trzy dni, o drobne kwoty - np. 10 zł. Wbrew oficjalnym komunikatom Facebooka, które twardo oznajmiają reklamodawcom, że manipulacja budżetem wprowadza chaos do systemu FB, czego efektem może być potrzeba spędzenia większej ilości czasu nad ponowną analizą sposobu optymalnej prezentacji reklam w ramach nowej kwoty, autor tricku twierdzi, że rekomendowane przez niego działanie nie zaburza algorytmu i zwiększa efektywność danej kampanii.

Testuję to rozwiązanie od co najmniej 2 miesięcy. Eksperymenty przeprowadzam na cyklicznych kampaniach, gdzie ustawiony był wcześniej budżet całkowity. Te same kreacje i dokładnie takie samo targetowanie. Te same kwoty - jednak efekty lepsze. Czy podpiszę się pod trickiem tajemniczego odkrywcy? Nie, na razie jest na to za wcześnie.

Miesiąc miesiącowi nierówny i potrzebuję trochę więcej czasu, ale również namawiam Was do testowania i odkrywania ciekawych, nieszablonowych dróg do coraz lepszych wyników. W końcu czy jest dla Tygrysa socialu coś bardziej satysfakcjonującego niż lepsze rezultaty każdego miesiąca?

Tigertip opublikowany pierwotnie na fanpage'u Social Tigers.

 

 

O autorze

Agencja TIGERS

Agencja TIGERS


Powstaliśmy w 2015 roku w Warszawie. Kontestowanie branżowych mitów i patologii nadało organizacji paliwa do wzrostu. Z usług TIGERS korzystają największe firmy, wspierając się naszym know-how w obszarach związanych z digital marketingiem.

道山学海