Szkolenie trafiło właśnie
do Twojego koszyka

Strategia social media

Kreacje reklamowe to wizualny język, którym komunikujesz się ze swoimi klientami. Muszą oddawać ducha marki i jednocześnie realizować Twoje cele biznesowe. Pełne porozumienie na linii marketer - grafik jest na wagę złota. Nie osiągniesz go bez dobrze przygotowanego briefu graficznego. Zobacz, co powinno się w nim znaleźć.

Jak przygotować brief dla grafika, aby uniknąć nieporozumień? Wyobraź sobie hipotetyczną sytuację: potrzebujesz kompleksowego key visuala swojego startupu. Kontaktujesz się z wybranymi agencjami, otrzymujesz propozycje projektów i – ku Twojemu rozczarowaniu – żaden z nich nie jest nawet bliski temu, czego oczekujesz. Może wina leży po stronie agencji, a może… Twoje wymagania nie były dobrze sprecyzowane i wykonawcy nie zrozumieli, czego właściwie potrzebujesz?

Dlaczego brief dla grafika jest taki ważny?

Brief to dokument, który zawiera opis zamówionej pracy oraz informacje o zleceniodawcy.

Nie jest wypracowaniem – lepiej zastosować w nim hasła, niż długie zdania.

Nie jest też klasówką. Jeżeli nie wiesz, jak uzupełnić któreś z pól, to omów je z grafikiem. Rozmowa ze specjalistą, który ma tworzyć dla Ciebie kreacje napewno rozjaśni sprawę.

Wypełnienie briefu bardzo ułatwia dalszą komunikację i wpływa na skuteczność pracy zespołu graficznego. Przede wszystkim jednak pozwala zaoszczędzić ogromną ilość czasu, zarówno podczas samego procesu tworzenia, jak i na etapie początkowych rozmów i negocjacji.

Poprawnie przygotowany brief niesie także inną korzyść. Zdarza się, że w miarę projektowania, efekt prac odbiega od pierwotnych założeń. Mając pod ręką dokument, w którym są wylistowane wszystkie „DO’S & DON’TS”, unikniesz tej powszechnej pułapki.

Jak wypełnić brief graficzny?

Przede wszystkim nie warto umieszczać w nim ‘’suchych’’ danych, które nie wniosą nic w pracę osób zajmujących się kreacją. Staraj się umieszczać w nim same niezbędne informacje.

Jeśli chodzi o samą zawartość briefu to nie ma sztywno ustalonego szablonu. Co więcej, poszczególne briefy (nawet wewnątrz agencji) mogą się różnić ze względu na przeznaczenie. W końcu inne dane będą dla nas istotne przy rebrandingu, a inne przy outdoorowej kampanii reklamowej.

Istnieją natomiast elementy wspólne dla każdego briefu i szereg dobrych praktyk:

Informacje o marce

W tej sekcji powinny się znaleźć podstawowe dane kontaktowe, charakterystyka branży, specyfikacja produktowa. Warto również dodać takie szczegóły jak obecna sytuacja rynkowa, plany na najbliższe lata, rys konkurencji oraz przewidywane kanały komunikacji.

Grupa docelowa

Aby skutecznie dopasować kreacje należy bardzo precyzyjnie określić, do kogo zleceniodawca chce trafić. Oprócz tak oczywistych danych jak np. charakterystyka demograficzna, można tu pokusić się o głębszą analizę psychograficzną, a nawet wykreowanie konkretnej persony.

Charakter marki

W odróżnieniu od punktu nr 1, w którym pytamy o konkretne dane i specyfikacje, ta sekcja powinna dotyczyć bardziej abstrakcyjnych wymiarów marki. Tutaj powinny się znaleźć informacje, jak marka chce być postrzegana, jaki jest key message, tone of voice, propozycja wartości (UVP) itp.

Cel projektu

Po opisaniu firmy i grupy, do której chcesz dotrzeć, czas na szczegóły projektowe. To jest miejsce na sprecyzowanie wszystkich działań, których oczekujesz od teamu graficznego, podanie wymogów technicznych, nośników oraz powodu, dla którego zlecasz dany projekt. Koniecznie należy tu przewidzieć miejsce na inspiracje czy benchmark.

Budżet i harmonogram

Pytanie o koszty to niezbędny element briefu. Koncepcja grafika będzie dopasowana do możliwości finansowych klienta i obędzie się bez propozycji, na które aktualnie nie możesz sobie pozwolić. Co do harmonogramu sprawa jest prosta – musi być podany ostateczny termin.

Nie ma idealnego szablonu na brief, ale uwzględnienie powyższych punktów to bardzo dobry start.

Jeśli chcesz usprawnić proces tworzenia zleconego przez ciebie projektu czy kampanii to koniecznie wprowadź to narzędzie do codziennej pracy. W końcu używanie briefu powinno być dobrym zwyczajem, a nie przykrym obowiązkiem.

Zobacz, jak to robią Tygrysy - skontaktuj się z nami, jeżeli potrzebujesz kreacji graficznej i uzupełnij nasz brief:)

 

O autorze

Agencja TIGERS

Agencja TIGERS


Powstaliśmy w 2015 roku w Warszawie. Kontestowanie branżowych mitów i patologii nadało organizacji paliwa do wzrostu. Z usług TIGERS korzystają największe firmy, wspierając się naszym know-how w obszarach związanych z digital marketingiem.

道山学海