Jeśli chcesz sprawnie korzystać z danych kolumn w Menedżerze reklam, potrzebujesz niestandardowych ustawień. Z tej publikacji dowiesz się, które wskaźniki uważam za najbardziej istotne i w jaki sposób optymalizuję kampanie.
Pamiętaj również o tym, że możesz zweryfikować performance kampanii poprzez wybrane wskaźniki przefiltrowane przez podziały (np. umiejscowienia bądź grupy wiekowe).
3 najważniejsze wskaźniki
Dostosuj kolumny, dodając między innymi wskaźniki takie jak CPM, CTR oraz CR. To dane kluczowe dla powodzenia Twoich kampanii. Czym są i dlaczego odgrywają tak istotną rolę?
CPM
CPM (ang. cost per mile) to średni koszt 1000 wyświetleń. Wskaźnik mówi o tym, ile należy wydać, aby wyświetlić reklamę 1000 razy.
Przykład:
-
Wydaję 50 PLN.
-
Generuję 10 000 wyświetleń.
-
CPM wynosi 5 PLN.
"Wycena reklam na Facebooku jest oparta na systemie aukcyjnym, w którym reklamy rywalizują o wyświetlenia na podstawie kryterium oferty i skuteczności. Podczas emisji reklamy należności będą naliczane wyłącznie za liczbę jej kliknięć lub wyświetleń". (źródło)
CTR
CTR (ang. click trough rate) to wskaźnik klikalności reklamy. Wskazuje, ile kliknięć wygenerowały wyświetlenia reklamy.
Przykład:
-
Reklama wyświetliła się 10 000 razy.
-
Wygenerowała 500 kliknięć.
-
CTR wynosi 5%.
Uwaga – w Menedżerze reklam dostępnych jest kilka „rodzajów” CTR. Polecam korzystać np. ze wskaźnika „CTR (współczynnik kliknięć linku)”.
CR
CR (ang. conversion rate) to współczynnik konwersji. Pokazuje (procentowo), ile konwersji wygenerowały wizyty na stronie.
Przykład:
-
Reklama przełożyła się na 500 wyświetleń strony docelowej.
-
W wyniku tego doszło do 50 konwersji.
-
CR wynosi 10%.
Wariacje na przykładzie
Aby zobrazować to, jak duży wpływ na wyniki generują te wskaźniki, przyjrzyjmy się czterem wariacjom – różnym w zakresie CPM, CTR oraz CR. Budżet reklamowy dla każdej wariacji jest taki sam i wynosi 10 000 PLN.
Zobacz, jak różne wartości wskaźników w każdym scenariuszu przełożyły się na liczbę konwersji.
W jaki sposób optymalizować pod kluczowe wskaźniki?
Poznaj sprawdzone sposoby optymalizacji CPM, CTR i CR.
Optymalizacja CPM
-
Poszerzenie grupy docelowej – pamiętaj, że im węższa grupa, tym większe zagęszczenie i ryzyko kanibalizacji.
-
Poprawne wykluczenia – wykluczaj „wszystko ze wszystkiego” na poziomie zestawów reklam, a nie tylko PV lub zakupy.
-
Optymalizacja kreacji – warto zwrócić uwagę również na testowanie kreacji (np. format video niemal zawsze osiągnie niższy CPM).
-
Szukanie tańszych grup docelowych – porównuj wyniki różnych TG i skupiaj się na tych, które generują lepsze wskaźniki.
Optymalizacja CTR
-
Poprawne dopasowanie przekazu do grupy docelowej – i grupy docelowej do przekazu.
-
Testowanie różnorodnych kreacji (video, karuzele, kolekcje, statyki, DPA, DPA z nakładkami, DPA z kartą wprowadzenia, DPA z pokazem slajdów).
-
„Pstrokate kolory” – wykorzystuj barwy, które będą wyróżniać się na tle innych treści wyświetlanych w feedzie.
-
Chwyt w copy i nagłówkach – stosuj chwyty marketingowe z jasnym komunikatem i mocnym CTA.
Optymalizacja CR
Pamiętaj, że jedyny sposób, w jaki reklamodawca może wpływać na współczynnik konwersji, to dostarczanie wartościowego ruchu na stronę internetową. Cała reszta czynników jest w gestii osób odpowiedzialnych za sklep.
Istnieje szereg dodatkowych rozwiązań, które mogą wspierać optymalizację CR stosunkowo niskim kosztem.
-
Dodanie pop-upów np. z promocją lub wzbudzających poczucie pilności – może to być na przykład komunikat: „Jeżeli dokonasz zakupu przed 15:00, Twoja paczka zostanie wysłana jeszcze dzisiaj!”.
-
Dodanie opinii i testymoniali – to rozwiązanie, które może pozytywnie wpływać na poziom zaufania odbiorców.
-
Uproszczenie finalizacji płatności – warto zadbać o różnorodność form płatności, by każdy użytkownik mógł skorzystać z tej preferowanej przez siebie.
-
Minimalizacja liczby kliknięć – pamiętaj, że każde wymagane kliknięcie powoduje rezygnację pewnego odsetka użytkowników. Im krótsza droga do zakupu, tym lepiej.
-
Wprowadzenie mocnego CTA – zadbaj o bardzo mocny komunikat, który nie pozostawia wątpliwości co do tego, jaką aktywność należy podjąć.
-
Wykorzystanie buttonów z wysokim kontrastem pomiędzy tekstem a tłem.
-
Dodanie chatu – umożliwienie podjęcia łatwego i szybkiego kontaktu również może wpływać na poprawę CR.
-
Stworzenie polityki zwrotów korzystnej dla klienta – przyjazny proces może likwidować obawy, które powstrzymują nowych odbiorców przed zakupem.